Dziś mamy dla ciebie coś innego niż zwykle – zamiast pigułki wiedzy, raczej drogowskazy, prowadzące tam, gdzie ta wiedza się znajduje. 🙂
Przygotowaliśmy ranking 10 najbardziej wartościowych książek dla projektujących, a wyboru tytułów dokonała społeczność the Brief pro – co znosi psychika grafika. Poznaj tę subiektywną, ale stworzoną przez osoby praktykujące w branży selekcję, dowiedz się co warto przeczytać i sprawdź, czy znasz wszystkie tytuły.
Top 10 książek o projektowaniu
Zaczynamy od listy, którą możesz skopiować, zapisać w telefonie lub wydrukować i iść z nią prosto do biblioteki lub księgarni. A jeśli wolisz najpierw zapoznać się z opisami poszczególnych tytułów, te znajdziesz poniżej.
- Człowiek i jego znaki, Adrian Frutiger
- Systemy siatek w projektowaniu graficznym, Josef Muller Brockmann
- Elementarz stylu w typografii, Robert Bringhurst
- Typografia książki. Podręcznik projektanta, Michael Mitchell Susan Wightman
- Logo Design Love, David Airey
- Raz mnie widzisz, raz nie widzisz i inne eseje o dizajnie, Michael Bierut
- Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Jacek Mrowczyk, Przemek Dębowski
- Dizajn na co dzień, Don Norman
- Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Adrian Shaughnessy
- Teoria widzenia, Władysław Strzemiński
1. Człowiek i jego znaki, Adrian Frutiger
Adrian Frutiger to jedna z najbardziej znanych postaci światowej typografii. W tej publikacji autor dzieli się rozległą wiedzą na temat grafiki, typografii, składania tekstów i technologii przemysłowej poligrafii. Nie zabraknie tu również elementów psychologii, socjotechniki, historii oraz etnologii jako niezbędnego backgroundu w procesie tworzenia komunikacji wizualnej. Książka Frutigera to numer 1 społeczności the Brief pro – co znosi psychika grafika, co oznacza, że jest to absolutny must read w branży! Co jeszcze znajdziesz w tej książce? Na to pytanie odpowiada Aleksandra Tulibacka, w artykule opublikowanym na łamach GRAFMAG:
Piękna w niej jest także ponadczasowość. Pierwszy raz wydana została w 1978 roku, a oprócz kilku nawiązań do raczkujących jeszcze wtedy technik komputerowych, nie znajdziecie w niej niczego, co nie jest dzisiaj aktualne i istotne w projektowaniu. Nie ma w niej żadnych naleciałości związanych ze zmieniającymi się modami, możecie więc być pewni, że raz kupiona i wiele razy przeczytana, będzie skarbnicą wiedzy na długie lata.
2. Systemy siatek w projektowaniu graficznym, Josef Muller Brockmann
Josef Müller-Brockmann, ikona stylu szwajcarskiego i poszukiwacz uniwersalnego wyrazu graficznego. Tworzył projekty oparte na siatce modułowej – racjonalne, obiektywne, ekonomiczne i jednorodne. W jego książce znajdziesz schematy siatek powstających jeszcze przed erą grafiki cyfrowej. Zobacz co o tej publikacji pisze Tomasz Bilak, brand designer, inżynier procesów produkcyjnych i członek zarządu STGU:
Książka napisana przez Müller-Brockmanna to klasyka, która mimo metryki wciąż jest aktualna. Josef dla odmiany od początku skupia się na technicznym aspekcie projektowania. Jego dzieło rozpoczyna się od przedstawienia popularnych formatów papieru w systemie DIN, stopni pisma oraz popularnych i dostępnych w okresie pisania książki krojach pisma. Omawia również budowę stronicy od szerokości kolumny z tekstem, przez marginesy i numerowanie stron aż po konkretne przykłady konstrukcji (…), nie znajdziemy tu jednak wielu słów na temat samych kompozycji.
Całość przeczytasz w tym artykule.
O projektowaniu układu treści znajdziesz kilka zdań również w naszym ebooku:
3. Elementarz stylu w typografii, Robert Bringhurst
Ta książka to numer 3 społeczności the Brief i lektura obowiązkowa dla osób zajmujących się typografią, o której autor mówi, że jest jak chleb – “pozwala się podziwiać, szanować i spożywać po troszeczku”. Elementarz stanowi cenne źródło wiedzy dla osób, które mają do czynienia z pismem – zarówno na poziomie zaawansowanym, jak i stawiających pierwsze kroki w świecie typografii. Znajdziesz tu trochę historii typografii, sporo pojęć, a także informacji o technologiach.
4. Typografia książki. Podręcznik projektanta, Michael Mitchell Susan Wightman
Numer 4 w rankingu książek dla osób projektujących to kompletny podręcznik, wprowadzający do samodzielnego projektowania i mięsne źródło informacji o typografii, a także technikach druku. Wiedza podana tutaj została na konkretnych przykładach – od zastosowania konkretnych fontów, po opisy ich wizualnego oddziaływania na grupę odbiorczą czy zalecenia względem doboru rozmiaru. Książka stanowi kompendium nie tylko dla projektujących, ale również zespołów redakcyjnych i korektorskich, osób z działów marketingu oraz domów wydawniczych.
5. Logo Design Love, David Airey
5 miejsce na liście należy do Davida Aireya, który jest niezależnym projektantem graficznym z Irlandii, wyspecjalizowanym w projektowaniu wizerunku marki. W Logo design love przeprowadza cię przez wszystkie etapy projektowania na przykładzie konkretnych studiów przypadku, współpracy z markami, dzieli się anegdotami oraz praktycznymi informacjami o tym, jak skutecznie zamknąć projekt. Ta propozycja czytelnicza zdecydowanie rozbudza zmysł twórczy i pomaga uniknąć powtarzających się w pracy kreatywnej schematów.
A kiedy już przeczytasz tę książkę, możesz uzupełnić wiedzę, zaglądając na blogi Davida:
🖱️ davidairey.com
🖱️ logodesignlove.com
🖱️ identitydesigned.com
6. Raz mnie widzisz, raz nie widzisz i inne eseje o dizajnie, Michael Bierut
Numer 6 w rankingu charakteryzuje luźna forma i spora dawka humoru, połączona z potężną porcją wiedzy. Ta książka, napisana w formie krótkich esejów będzie miłą odmianą po ciężkostrawnym Frutigerze, którego zdecydowanie nie da się połknąć w jeden wieczór. 🙂
Dodaj do tego autorytet autora, wynikający z jego dorobku (jeden z najważniejszych współczesnych projektantów, były przewodniczący AIGA, partner w największej na świecie niezależnej agencji projektowej Pentagram i uczeń Massima Vignellego), a książka sama będzie się prosić o przeczytanie!
Dołącz do społeczności the Brief pro – co znosi psychika grafika, dziel się wiedzą i doskonal w dziedzinie projektowania graficznego.
7. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Jacek Mrowczyk, Przemek Dębowski
Czy typografia powinna być przezroczysta? Czy istnieje projektowanie ponadczasowe? Czy ornament to zbrodnia? Czym jest etyka w dizajnie? ((1. Fragment opisu książki ze strony wydawcy (karakter.pl).))
Numer 7 na liście to zbiór esejów, apeli i polemik, zawierający blisko czterdzieści tekstów, będących pokaźnym źródłem inspiracji dla branży kreatywnej. W książce znajdziesz wypowiedzi najważniejszych teoretyków i praktyków projektowania graficznego na świecie. W jednej publikacji pojawiają się najważniejsze wątki i pytania, na które odpowiedzi szukali główni projektanci XX i XXI wieku i na które każda osoba działająca w branży będzie chciała znać odpowiedź.
8. Dizajn na co dzień, Don Norman
8 pozycję w rankingu zajmuje publikacja Dona Normana, amerykańskiego psychologa kognitywnego i projektanta, który w swojej książce dzieli się wiedzą na temat funkcjonalności projektowania oraz opowiada o relacjach, na jakich opierają się nasze interakcje z przedmiotami.
W przypadku recenzji tej pozycji czytelniczej znów z pomocą przychodzi GRAFMAG. Tym razem to Monika Suchodolska postanowiła podzielić się spostrzeżeniami po lekturze, poniżej przeczytacie fragment, a całość jest tutaj:
Książka zawiera treści teoretyczne i praktyczne(…). W pierwszym znajdziemy definicje i wprowadzenie w tematykę książki. Drugi rozdział skupiony jest wokół człowieka i jego codziennego funkcjonowania oraz trudnej relacji z przedmiotami. Rozdział trzeci prezentuje dwa sposoby nabywania wiedzy oraz mechanizmy wykorzystywania jej w życiu codziennym. W czwartym rozdziale autor skupił się na ograniczeniach, różnicach kulturowych i elemencie informacji zwrotnej.
9. Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Adrian Shaughnessy
Już sam tytuł 9 w rankingu jest na tyle intrygujący, że trudno oprzeć się nie zajrzeć do środka!
Adrian Shaughnessy, projektant i teoretyk dizajnu wie o czym pisze. Przez kilkanaście lat prowadził renomowane brytyjskie studio projektowe Intro, jest międzynarodowym wykładowcą, a jego książki o projektowaniu cieszą się olbrzymią popularnością. W tej publikacji autor mówi między innymi o tym, że znajomość narzędzi i opanowany warsztat to nie wszystko i podaje sposoby na to, jak poradzić sobie na rynku i jednocześnie postępować w zgodzie z własnymi przekonaniami,. Znajdziesz tutaj również przykłady tego, co robić, a czego nie robić, szczególnie w pracy z klientami oraz jak postępować, by odnieść sukces w branży kreatywnej.
10. Teoria widzenia, Władysław Strzemiński
Top 10 zamyka dzieło Strzemińskiego – pioniera awangardy w Polsce lat 20. i 30. XX w., malarza, grafika, projektanta, teoretyka sztuki i pedagoga w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Z książki dowiesz się czym jest świadome widzenie, jak kształtowało się ludzkie postrzeganie świata na przestrzeni wieków i jaki wpływ na to zjawisko miały różnorodne czynniki kulturowe i cywilizacyjne. Więcej na temat tej publikacji przeczytasz w magazynie Culture, gdzie Strzemińskiemu i genezie Teorii widzenia poświęcono osobny artykuł (fragment poniżej).
Teoria widzenia to owoc długoletniej refleksji Strzemińskiego i niezwykłe świadectwo teoretycznej świadomości artysty, który na trwałe wpłynął na rozwój sztuk plastycznych. To dzieło, które uczy patrzeć na zmiany artystycznej percepcji w czasie, wyjaśnia zależności między ewolucją społeczeństwa a zmianami zachodzącymi w sztuce.
Artykuł był ciekawy? Udostępnij go! ↓