Katalog drukowany potrafi być skuteczną formą reklamy. Poniżej znajdziesz podpowiedzi, jak zwiększyć jego efektywność — od określenia grupy docelowej, po projekt graficzny i dystrybucję.
➤ Dobierz optymalne kanały dotarcia
Wybór kanałów dotarcia będzie rzutować na to, w czyje ręce trafi twój katalog i czy działania promocyjne przełożą się na sprzedaż. Prowadzisz sprzedaż online – dorzuć katalog do przesyłki z zamówieniem, prezentując inne produkty z oferty. Działasz stacjonarnie? Dodaj fizyczny gratis w formie katalogu do torby z zakupami — zawsze to dodatkowy punkt do doświadczenia zakupowego i większa szansa na dosprzedaż. Działasz stacjonarnie i lokalnie? Pomyśl o wysyłce katalogów pocztą tradycyjną do okolicznych mieszkańców. Posiadasz listy mailingowe? Reklamę drukowaną dla jeszcze lepszej efektywności możesz uzupełnić działaniami w digitalu, np. newsletterem zachęcającym do odbioru katalogu w sklepie lub wysłać katalog w wersji cyfrowej.
➤ Przyciągnij wzrok
Okładka to podstawa, natomiast już na etapie projektu koncepcyjnego warto wziąć pod uwagę również takie aspekty jak dobór palety kolorystycznej, format czy nawet kształt katalogu.
Front katalogu powinien rozbudzać ciekawość i zachęcać, by sięgnąć po więcej. Atrakcyjna okładka to przede wszystkim interesujący projekt graficzny, uwzględniający przyciągającą wzrok paletę kolorystyczną. Jeśli co roku wydajesz katalog, warto zwrócić uwagę na bieżące trendy graficzne. Krzykliwe kolory nie pasują do twojej marki i raczej pójdziesz w duotone? Wybierz geometryczne wzory albo motywy wykorzystujące iluzję optyczną — oba będą dobrze prezentować się w wydaniu black & white.
Format i kształt również będą ciekawym wyróżnikiem, zwłaszcza w miejscu, gdzie w pobliżu są podobne do siebie katalogi w popularnym formacie A4. Zabawa kształtem, wycięte elementy okładki i wnętrza oraz nietypowe wielkości katalogu to szansa na zwrócenie na siebie uwagi na targach, konferencjach czy innych wydarzeniach branżowych.
Surowiec ma znaczenie, zwłaszcza kiedy dookoła widać tylko papier. Uwzględnienie w projekcie np. kolorowych przekładek z tworzywa sztucznego czy oryginalnych “futerałów”, będących częścią projektu katalogu to częsty zabieg wśród najbardziej widowiskowych publikacji drukowanych.
➤ Kieruj uwagę
Strukturę oraz treści zaprojektuj tak, aby osoba trzymająca katalog w ręku miała ochotę i motywację, by obejrzeć lub przeczytać go do końca. Pomóc w tym mogą zabiegi graficzne w formie strzałek, podkreśleń, haseł CTA („Czytaj dalej”, „Więcej na kolejnej stronie”) oraz elementy zachęcające do interakcji (np. przekładki z ciekawostkami wewnątrz katalogu, elementy do zaadaptowania poza strukturami katalogu, takie jak np. plakat czy pocztówka).
Sporo wskazówek dotyczących układu i siatek przeczytasz w naszym ebooku.
➤ Użyj nieszablonowych rozwiązań
Spraw, by projekt twojego katalogu zaskakiwał, nie tracąc przy tym wartości merytorycznej. Kolorytu projektowi dodadzą nie tylko krzykliwe barwy i atrakcyjne grafiki, ale również zabiegi, wykorzystujące całe dobrodziejstwo poligraficznego inwentarza.
Uszlachetnienia
W zależności od tego, jaki chcesz osiągnąć efekt, możesz skorzystać z lakieru, matowej lub błyszczącej folii, a nawet przyjemnej w dotyku folii soft touch czy antyzarysowianiowej „anti scratch”. Wybór właściwego uszlachetnienia potrafi doskonale uzupełnić komunikację marki.
Przykład:
Prowadzisz punkt serwisowy elektroniki użytkowej, w którym sprzedajesz również ochronne szkła na ekrany? Projektując okładkę katalogu pomyśl o pokryciu jej folią antyzarysowaniową — taki zabieg nie tylko wydłuży żywotność wydruków, ale będzie nawiązywał bezpośrednio do twojej oferty produktowej.
Freebies, czyli drobne upominki wewnątrz katalogu
Próbki produktów, pachnące strony czy wzorniki materiałów to wartość dodana katalogu — osoba przeglądająca twój materiał reklamowy, otrzymuje na starcie nagrodę za poświęcony czas i ma okazję do zapoznania się z ofertą produktową „na własnej skórze”. Istnieje duża szansa, że taki zabieg zakończy się konwersją!
Podpowiedź
Dodaj na końcu jakiś gratis w podziękowaniu za zapoznanie się z katalogiem. W tej roli sprawdzi się nawet wizytówka osoby z działu handlowego, umieszczona w dedykowanej kieszonce na stronie z danymi kontaktowymi firmy.
Papier
Wybór surowca również będzie miał znaczenie. Specyficzny “feeling”, jakie mają papiery ozdobne może pozytywnie wpłynąć na ocenę oferty marki. Grubsze papiery, o większej gramaturze będą wywoływać skojarzenia z ekskluzywnością, nietypowa faktura będzie domeną kreatywności.
Poznaj ofertę papierów ozdobnych w drukomat.pl ↓
W standardowej ofercie Drukomatu znajdziesz katalogi szyte, klejone i spiralowane. Jeśli twój projekt wymaga nietypowych pod względem wymiarów, kształtów czy materiałów rozwiązań, napisz do nas — sprawdzimy możliwości i przygotujemy dla ciebie indywidualną wycenę.
➤ Zaprezentuj swoje atuty
W katalogu wyeksponuj te produkty, które stanowią wizytówkę oferty i najlepiej się sprzedają. Jeśli chcesz, aby katalog został aktualny po okresie promocji, nie umieszczaj przy produktach cen, tylko zachęć do odwiedzenia strony internetowej, na której regularnie aktualizujesz informacje o ofercie. Taki zabieg to dodatkowy ruch na www i okazja do pozostania w kontakcie, jeśli np. zachęcasz do zapisu do newslettera albo obserwowania kanałów marki w mediach społecznościowych.
➤ Łącz wymiar fizyczny z online
Mierz efektywność swoich katalogów, wykorzystując w kanale offline zabiegi typowe dla online. Jeśli prezentujesz produkt, umieść przy nim informację “sprawdź aktualne promocje” i dodaj skrócony link (możesz użyć narzędzia bit.ly lub dowolnego innego do skracania linków), którym posłużysz się tylko na potrzeby katalogu. Dzięki temu z łatwością sprawdzisz, ile było wejść na stronę produktu z tego konkretnego łącza, które pojawiło się tylko w wersji drukowanej twojej oferty. Oprócz lub zamiast linku możesz wygenerować dedykowane kody QR — na ten temat więcej przeczytasz tutaj.
➤ Zwróć uwagę na jakość druku
Nawet najciekawszy projekt graficzny straci swoją moc, jeśli druk nie będzie odpowiedniej jakości. Zanim zlecisz katalog do druku, pamiętaj, aby wybrać sprawdzonego usługodawcę, który dysponuje odpowiednimi technologiami druku. Przed zleceniem pełnego nakładu możesz skorzystać z usługi “proofu cyfrowego”, aby mieć pewność, że katalog na żywo prezentuje się tak dobrze, jak na ekranie monitora.
Przeczytaj również:
Linki do projektów zaprezentowanych w artykule:
https://www.behance.net/gallery/28001121/LIV-BCN-2015-press-pack
https://www.behance.net/gallery/19857037/TYPOGRAWHAT-A-Basic-Guide-to-Typography
https://graphicthoughtfacility.com/gagosian-avedon-women/
https://www.wearecollins.com/work/ogilvy/
https://www.designspiration.com/save/26866015654186/
Grafika na okładce artykułu: Natalia Artemenko