Jak pakować, aby dać się zapamiętać? I czy opakowanie może wpływać pozytywnie na doświadczenie zakupowe i postrzeganie marki?
Opakowania są wszędzie. Korzystają z nich zarówno firmy prowadzące działalność w formule stacjonarnej, jak i te działające w modelu e-commerce. W mniejszym stopniu, ale jednak — opakowania pojawiają się również tam, gdzie działalność opiera się na usługach. Zobacz, jak je kreatywnie wykorzystać w różnych modelach prowadzenia biznesu.
Scenariusz 1: Fizyczne produkty sprzedawane online
Marka sprzedająca online może z powodzeniem wykorzystywać opakowanie i drukowane materiały wysyłkowe jako dodatkową powierzchnię reklamową i przestrzeń do komunikacji z osobami, które nabywają jej produkty. Do dyspozycji jest cały wachlarz poligraficznych propozycji — od opakowań produktowych, po pudełka transportowe, koperty kurierskie, vouchery, karnety czy papierowe torby z nadrukiem.
Poniżej: minimalistyczne pudełka produktowe z papieru typu kraft o niskiej gramaturze.
Pudełka z wieczkiem i torby papierowe premium z grafiką nawiązującą do oleistej formuły kosmetyków.
Zobacz torby papierowe premium.
Opakowania i pozostałe wydruki dla e-commerce to również ogromna przestrzeń do personalizacji. Zindywidualizowane opakowania (zaprojektowane tak, aby przed wysyłką można było dopisać imię lub podziękowania) albo personalizowane vouchery z imiennym kodem rabatowym z powodzeniem sprawdzą się jako element marketingu opartego na wartościach, poprawiając retencję oraz wzmacniając więzi pomiędzy marką a nabywcami.
Przeczytaj również ↓
Scenariusz 2: Fizyczne produkty sprzedawane stacjonarnie
Pakowanie zakupów w sklepach stacjonarnych może być wartością dodaną do produktu pod warunkiem, że nie ogranicza się do zwykłej plastikowej torby. Papier pakowy z logo marki lub torba reklamowa równie atrakcyjna co sam produkt mogą podnosić wartość nabywanej rzeczy i wywoływać poczucie, że do zakupów dorzucono coś ekstra. Pakowanie towaru na miejscu ma w sobie pewną magię — wywołuje efekt wręczanego prezentu, a kto z nas nie lubi ich dostawać?
W księgarni Jose Barba Librero wiedzą, jak wykorzystać moc pakowania i sprawić, że każde zakupy w tym miejscu są jak urodziny.
Papier pakowy z estetycznym nadrukiem nawiązującym do identyfikacji wizualnej księgarni. Własny możesz zamówić tutaj. Sprawdź również produkt komplementarny. 🙂
Torby z gładkiego kraftu. Podobne zamówisz tutaj.
Zobacz pozostałe torby reklamowe.
Scenariusz 3: Fizyczne produkty sprzedawane w modelu hybrydowym (online i offline)
Często bywa tak, że marka nie ogranicza się do jednego kanału sprzedaży. Produkty można nabyć zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W takim przypadku powiększa się również wachlarz poligraficznych produktów, które można wykorzystać w procesie pakowania i wysyłki oraz w działaniach marketingowych. Pudełka produktowe będzie można zunifikować w obu kanałach (jednakowe dla sklepu stacjonarnego i internetowego), oszczędzając na kosztach produkcji.
Na etapie pakowania może być już inaczej i warto wprowadzić różnice z myślą o osobach, które kupują w obu miejscach — torby papierowe z nadrukiem będą odpowiednie do pakowania produktów nabywanych stacjonarnie, w online sprawdzą się wzmocnione pudełka fasonowe, zabezpieczające przesyłkę przed uszkodzeniem.
Poniżej: minimalistyczne pudełka produktowe typu gift box z naturalnego kartonu z delikatnym nadrukiem w kolorze Pantone 7404 C oraz “fasonówki” z grubszego surowca, zaprojektowane na potrzeby wysyłki (żółte z szarym nadrukiem).
Zestaw wysyłkowy uzupełniają koperty kurierskie, które uzupełniają identyfikację wizualną marki. Ciepła i stonowana paleta kolorystyczna pasuje do charakterystyki produktów i kojarzy się z wypoczynkiem w nowoczesnym domowym zaciszu.
Zamawiasz u nas opakowania? Zajrzyj na YouTube i zobacz tutoriale.
Scenariusz 4: Działalność usługowa (brak fizycznych produktów)
Usług nie da się zapakować, ale doświadczenie zakupowe już tak. Drukowany podarunek na start będzie pracować na dobre relacje z osobą po drugiej stronie biznesowej relacji. Wysłanie nawet skromnego zestawu, złożonego z notatnika, długopisu, mini-katalogu z prezentacją usług i bawełnianej torby z logo marki to plus do reputacji, nawet jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Podobne zestawy wykorzystuje się nie tylko w relacjach z klientami i kontrahentami, ale coraz częściej również i pracownikami. Welcome packi z okazji pierwszego dnia pracy lub jubileuszowe gift boxy to inwestycja w wizerunek marki, która w ten sposób zyskuje w oczach osób obserwujących jej działania employer brandingowe, jak również samych pracowników.
Na bogato: welcome packi zaprojektowane dla firmy LG przez STUDIO SAWORL.
Więcej opakowaniowych inspiracji znajdziesz tutaj ↓
Źródła projektów zaprezentowanych w artykule:
https://www.behance.net/gallery/134755385/Kyma
https://www.behance.net/gallery/155858045/Alma-Natural-Care
https://www.behance.net/gallery/97743219/LG-U-Welcome-Kit
https://www.behance.net/gallery/100449695/JOSE-BARBA-LIBRERO-VINTAGE-BOOK-STORE