Quo vadis, poligrafio? Omawiamy kluczowe zjawiska, które będą kształtować obraz branży w bieżącym i nadchodzącym roku.
Umiarkowany wzrost na rynku usług poligraficznych
Według danych agencji Smithers przemysł poligraficzny w ciągu kolejnych 5 lat zanotuje umiarkowany wzrost, co będzie stanowić efekt dostosowywania się do nowych wymagań rynku względem oferty produktowej, wdrażania bardziej elastycznych i efektywnych modeli biznesowych oraz otwierania się na nowe rynki zagraniczne. Raport The Future of Global Printing 2024 (1) przewiduje, że wartość światowego rynku poligraficznego wzrośnie z 818 miliardów dolarów (dane za rok 2019) do 874 miliardów dolarów do 2024 roku, przy rocznej stopie wzrostu wynoszącej około 1,3%. Całkowity wolumen wydruków ma pozostać jednak na podobnym poziomie, czyli około 49,5 biliona arkuszy (przyjęte dla formatu A4).
Nowe wymagania względem oferty produktowej
Ponieważ branża poligraficzna pozostaje w fazie przejściowej, drukarnie muszą poszukiwać szans przede wszystkim w rozwoju oferty produktowej — szczególnie w segmencie opakowań, a także etykiet, na które zapotrzebowanie rośnie stale od 2014 roku. W 2018 roku wartość usług związanych z drukiem etykiet w samych Stanach Zjednoczonych wyceniono na ponad 39 miliardów dolarów i przewiduje się, że do 2024 roku ten segment produktowy będzie rosnąć w tempie 4,0% do wartości ponad 49 miliardów dolarów. (2)
Trend globalny na rynku lokalnym
Większe niż w poprzednich latach zapotrzebowanie na druk etykiet widać również na rynku polskim, co wynika rosnącego sektora e-commerce, który do roku 2027 ma osiągnąć wartość 94 miliardów złotych. (3) Coraz większa liczba sklepów internetowych, w które inwestują zarówno nowe, młode marki, jak i firmy, które do tej pory opierały swój model biznesowy o sprzedaż stacjonarną, wpływa na wzrost zapotrzebowania na etykiety u podwykonawców. Oferowanie usług druku etykiet w niewielkich nakładach, bez ponoszenia przez klientów znaczących kosztów na krótkie serie wydruków to szansa dla drukarń na zdobycie tego obiecującego dochodowo kawałku tortu.
Poznaj te produkty:
➤ etykiety
Wolumeny w 2024
Podczas gdy liczba wydruków komercyjnych (gazetki reklamowe ulotki, itp.) i publikacji drukowanych (gazety, czasopisma, katalogi) maleje, inne produkty poligraficzne mają się lepiej niż rok czy dwa wcześniej. Rosnące zainteresowanie drukiem opakowań, etykiet oraz — co ciekawe — książek, będzie generowało dochody z tych konkretnych kategorii produktowych, kompensując spadki zysków z produktów cieszących się malejącą popularnością.
Personalizacja druku
Następstwem rozwoju sektora e-commerce oraz poszukiwań przez marki wyróżników pozytywnie wpływających na doświadczenia zakupowe klientów, będą nowe wymagania w kwestii druku personalizowanego. W efekcie sukcesywnie będzie zwiększać się udział technologii cyfrowej w druku, która w przeciwieństwie do innych rozwiązań (np. offsetu) taką personalizację umożliwia.
Wzrost popularności sklepów internetowych i usług druku na żądanie będzie prowadzić do większego popytu na krótkie serie i produkty spersonalizowane.
Ekspansja druku cyfrowego obserwowana jest od dawna, jednak ta tendencja nasiliła się szczególnie w ciągu ostatnich kilku lat. “Cyfra” stanowi obecnie 50% udziału w poligraficznych technologiach, w efekcie czego druk offsetowy przesuwa się na dalszy plan.
Procesy produkcyjne
Drukarnie stojąc przed obliczem rosnących kosztów utrzymania związanych między innymi z inflacją, kosztami energii, sezonowością i zróżnicowanymi wolumenami zamówień, będą częściej inwestować w wielozadaniowe maszyny i rozwiązania obniżające koszty operacyjne bez utraty jakości i funkcjonalności zaplecza technologicznego. Jednocześnie parki maszynowe będą podlegać coraz większej automatyzacji w zakresie procesów produkcyjnych oraz dążyć do optymalnej wydajności.
Ekologiczne technologie
Rosnące napięcie związane ze zmianą klimatu to kolejny czynnik kształtujący dzisiejszy i przyszły obraz branży poligraficznej. Drukarnie szukają sposobów na łagodzenie wpływów swojej działalności na środowisko, stawiając na zielone lub im bliskie technologie. Nowoczesny park technologiczny to nie tylko większa wydajność, ale również zrównoważone procesy produkcyjne, nastawione na oszczędność energii i surowców zużywanych w druku. Ekologia będzie dyktować zmiany w całym przemyśle poligraficznym, wymuszając na branży wdrażanie rozwiązań o mniejszym impakcie środowiskowym. Dążenie do zrównoważonego rozwoju będzie kontynuowane, a firmy poligraficzne będą poszukiwać bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii.
Poznaj nasze ekopraktyki ↓
Rosnący rynek surowców ekologicznych
Drukarnie, poza dywersyfikacją portfolio oferowanych usług i produktów końcowych będą musiały wziąć pod uwagę potrzeby klientów poszukujących druku o jak najmniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Włączenie do oferty ekopapierów i biodegraowalnych tworzyw sztucznych będzie sposobem dotarcia do odbiorców usług poligraficznych o określonych potrzebach względem surowców czy technologii druku.
Renesans uszlachetnień
Równolegle do trendów, które dyktuje ekologia, będą rozwijać się usługi druku wykorzystujące uszlachetnienia. Tendencja ta według przewidywań nasili się w roku 2024, co już zwiastują trendy graficzne 2024. Przybierający na sile boom na uszlachetnienia będzie wynikać z poszukiwań niekonwencjonalnych form reklamy, zapadających w pamięci na dłużej i wiążących markę z takimi atrybutami jak wyjątkowość czy ekskluzywność. Kolorowe folie 3D i lakier 3D UV będą chętnie wykorzystywane do osiągania tego typu efektów w druku.
Poznaj naszą ofertę wydruków premium.
Więcej o trendach w 2024 ↓
Zintegrowane rozwiązania cyfrowe
Firmy poligraficzne będą kontynuować inwestowanie w zintegrowane rozwiązania cyfrowe, obejmujące zarówno druk cyfrowy, jak i narzędzia do projektowania, zarządzania zamówieniami i analizy danych.
W Drukomacie już dziś możesz korzystać z wielu zintegrowanych działań, dzięki czemu masz bezpłatny dostęp do:
➤ kreatora, w którym samodzielnie stworzysz projekt do druku,
➤ platformy, w której przygotujesz oferty dla swoich klientów,
➤ usług poligraficznych 24/7, które zrealizujesz również w niskich nakładach
+ darmową wysyłkę również w opcji no name, dzięki czemu wydruki trafią bezpośrednio do twoich klientów, a ty nie będziesz martwić się magazynowaniem, przepakowywaniem i kosztami transportu.
Łączenie kanałów online z offline
Druk będzie nadal wspierać działania marketingowe opierające się na wykorzystaniu kanałów cyfrowych, również tych obejmujących wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Firmy chętnie będą wykorzystywać strategię wymiarów połączonych, aby docierać do potencjalnych klientów nowymi kanałami i oferować unikalną jakość doświadczeń na styku marka-klient.
Reklama drukowana nie straci na popularności
W 2024 roku zapotrzebowanie na reklamę drukowaną nie spadnie, co wynika z nieustającej przewagi sensorycznej papieru nad pikselem. Współczynnik zapamiętywania reklam umieszczanych w materiałach drukowanych jest 1,7 razy wyższy niż w przypadku reklam publikowanych w mediach cyfrowych, co daje papierowi istotną przewagę względem nośników wirtualnych.
O tym, skąd bierze się ta przewaga przeczytasz tutaj ↓
Branża poligraficzna w roku 2024 będzie ucieleśnieniem innowacji w obszarach produktowych oraz cyfrowej transformacji. Aby lepiej przygotować się na przyszłe czarne łabędzie (czego przykładem była pandemia), firmy z branży poligraficznej będą musiały aktywnie i efektywnie poszukiwać sposobów na zabezpieczenie swojego kapitału na kolejne lata, dywersyfikując portfolio usług i eksperymentując z nowymi technologiami w obszarze druku.
Źródła i przypisy
(1) https://www.smithers.com/resources/2020/feb/smithers-forecasts-the-global-printing-market
(2) https://www.baytechlabel.com/blogs/news/label-printing-market-will-reach-49-billion-in-2024