Adobe i Pantone uchwycili 3 wyjątkowe kolory, by zwrócić uwagę na niebezpieczne zmiany klimatyczne. Czym wyróżnia się paleta Glowing i co tak pięknie ginie?
Kolory to alfabet natury
Kuszą i ostrzegają, relaksują i budzą czujność. Kolory to najdoskonalszy, „niemy język” natury. To one pozwalają odróżnić toksyczne od jadalnego i niebezpieczne od przyjaznego. Kolorystyczna machina jest ciągle w ruchu, stanowiąc drogowskaz dla natury, a przy okazji będąc źródłem zachwytu i inspiracji dla różnorodnych artystów.
Imponujące pożegnanie
Zaczęło się od pasjonatów z organizacji non profit – The Ocean Agency. Jej członkowie od lat badają i uwieczniają bogactwo rafy koralowej. Jednak w ostatnich latach w kadrach zaczęły pojawiać się równie spektakularne, co niepokojące obrazy. Nurkowie udokumentowali rafy koralowe, które przybrały niebywałe, fluorescencyjne kolory. Bajeczne, energetyczne, radosne? Niekoniecznie.
Rozjarzone kolory koralowców
Niestety za tym rozjarzonym spektaklem stoi smutne podsumowanie. Okazało się, że dla koralowców fluorescencja to ostatni „krzyk”, desperacki „błysk” emitowany tuż przed tym jak zginą. Niektórzy nazywają to najpiękniejszą śmiercią na plancie, inni podwodnym SOS.
Jednak Pantone i Adobe Colours nazwali to jeszcze konkretniej. Na podstawie zdjęć nurków z The Ocean Agency, wyodrębnili i nazwali rozjarzone kolory, emitowane przez rafę tuż przed wyginięciem.
W efekcie powstała specjalna paleta Glowing, symbolizująca zmiany klimatu. Obecnie zawiera ona 3 kolory:
- Glowing Blue, czyli jaskrawy błękit (#0029fd) jaskrawy błękit,
- Glowing Purple, czyli jaskrawy purpurowy (#9007f9),
- Glowing Yellow, czyli jaskrawy żółty (#FFFF05).
Podwodny „krzyk” raf koralowych
Obserwacja stała się impulsem do stworzenia akcji, uświadamiającej zagrożenia ekologiczne. To też oddanie głosu naturze – w jej najbardziej pierwotnym języku, czyli właśnie w kolorze. To też swoiste dopowiedzenie do wyboru, jakim był kolor roku Pantone 2019 – czyli żywy koralowy (16-1546 Living Coral). Przypomnijmy, że nazwano go odcieniem afirmującym życie, energetyzującym i ocieplającym. Paleta Glow jest drugą stroną medalu, mówiąca o tym, jak łatwo można stracić to, co mamy.
Glowing, glowing, gone
Akcję obu firm możemy uznać za marketingową, proekologiczną lub za społeczną odpowiedzialność designu. Jakkolwiek to zaszufladkujemy, warto uwzględnić te odcienie w swoich pracach.
Warto tym bardziej, że w ramach akcji ogłoszono konkurs Glowing Challenge. Trwa on do 3 września i będzie polegał na wyborze najlepszych prac, wykorzystujących kolory z palety Glowing. . Mogą to być różnorodne formy, w tym animacje, rzeźby i inne (wtedy należy wrzucić ich zdjęcia). Swoje prace można udostępnić w kanałach social media, oznaczając je: #AdobeDrawing_Coral i #GlowingGone. Zwycięska praca będzie promowana w wielu miejscach (m. in. na stronach partnerów, a nawet na nowojorskim Times Square). Po więcej szczegółów odsyłam na stronę glowing.org.