Nuda, przeciętność, brak odwagi, kreatywności i przewidywalność – z tym najczęściej zderzamy się widząc reklamy wyborcze. Zupełnie inny świat malują kreacje stworzone przez artystów zrzeszonych przy AIGA (Amerykański Instytut Grafiki). Jak oni to robią i czemu tak dobrze?
Sieć inspiracji wyborczych
Właśnie za to uwielbiam internet. Inspiracje ścielą się gęsto. No i okazuje się, że wyborcze kreacje mogą być naprawdę genialne. Nic tak nie angażuje jak dobrze zaprojektowany obraz z trafnym i kreatywnym przekazem. Polskie wybory miewały prawdziwe projektowe perełki (czas przeszły, dokonany), jednak w ostatnich latach na próżno szukać odważnych projektów (jeśli się mylę, z przyjemnością pozwolę się wyprowadzić z błędu – zapraszam do komentowania:)).
Bywają drobne wyjątki od tej reguły, np. plakaty zachęcające do pójścia na Eurowybory. Wybrałam kilka ciekawych projektów, w tym Jerzego Dobrzynieckiego, Mai Jagielskiej. Jakuba Kamińskiego czy Magdaleny Sołodyny.
Jednak niestety znaczna większość plakatów wyborczych jest albo nijaka, albo kreatywna, ale niekoniecznie w tym dobrym sensie. Sami pewnie to znacie, a jak nie, to wyszukajcie frazę: „polskie plakaty wyborcze” i wyświetlcie grafiki. Ostrzegam, osoby o słabych nerwach i wysublimowanym guście, mogą tego nie wytrzymać. Wchodzicie na własną odpowiedzialność (zalecam po tym solidną oczukąpiel).
AIGA przynosi projekty światu, a świat projektantom
Jako dobrą przeciwwagę dla przaśności, przedstawię plakaty stworzone w ramach AIGA. Te prace udowadniają, że kreacje wyborcze mogą łączyć dobry smak, design i kreatywność w najlepszym tego słowa znaczeniu. Poniżej kilka przykładów, więcej znajdziesz w galerii na końcu wpisu.
AIGA to najstarsza i największa profesjonalna organizacja zrzeszająca zarówno entuzjastów designu, jak i samych projektantów. Została założona w 1914 r., jako Amerykański Instytut Grafiki, obecnie znana po prostu jako AIGA, profesjonalne stowarzyszenie zajmujące się projektowaniem.
To największa społeczność rzeczników i praktyków projektowania. Jej celem jest rozwijanie projektowania, jako profesjonalnego rzemiosła i pogłębienie wpływu projektowania na różne dyscypliny – w tym biznes, społeczeństwo i globalną przyszłość.
Członkowie AIGA pochodzą z całego świata, z różnych środowisk i dziedzin. Mogą poziomach doświadczenia. Należą tu ludzie o różnym doświadczeniu – są to zarówno miłośnicy projektowania, studenci, niezależni projektanci, nauczyciele projektowania, myśliciele projektowym lub właściciele firm.
Zamiast pisać o ich dokonaniach, na deser, po prostu je pokażę. Co myślisz o takich kreacjach wyborczych? Mnie pochłonęły po same końcówki i bardzo chciałabym, by nasi twórcy też mieli okazję iść w tym kierunku!
Pst, pamiętaj, że możesz u nas wydrukować genialne materiały wyborcze! I wiele, wiele więcej, ale o tym pewnie już wiesz:))