Opakowanie często jest równie ważne jak sam produkt. Potrafi skutecznie przyciągnąć wzrok, wywoływać zainteresowanie i przekonywać do zakupu. Dlatego ten tekst poświęcamy w całości opakowaniom, które są kwintesencją pomysłowości i dobrego brandingu. Będzie zaskakująco, barwnie i niecodziennie. A dlaczego tym razem wybraliśmy akurat ten temat? Czytaj dalej, aby się tego dowiedzieć. 🙂
📦 Jeszcze więcej, jeszcze lepiej
Ten artykuł stanowi zapowiedź czegoś nowego, kolejnego rozdziału, który właśnie otwieramy w drukomacie. Do fazy końcowej dobiega wdrożenie dużego projektu i już wkrótce będziemy mogli ogłosić premierę zupełnie nowej kategorii produktowej, jaką są opakowania. Do tej pory mieliśmy kilka produktów, które oczywiście można tak zaklasyfikować (m. in. papier pakowy, torby papierowe, pudełka typu giftbox), natomiast to, co odsłonimy przed tobą już niedługo, będzie dawało dużo więcej możliwości. I choć nie zdradzamy jeszcze szczegółów, obraz, który czasami przemawia lepiej niż słowa, odsłoni całkiem sporo z tej niespodzianki. 🙂
📦 Opakowanie, które opowiada historię
Bohaterem jest tutaj pudełko fasonowe, z którym można zrobić prawie wszystko! Zadruk jednym kolorem, pełną paletą i możliwość zastosowania dodatków takich jak uszlachetnienia lub obwoluty – to wszystko sprawia, że produkt, który miał być tylko dodatkiem do głównego zakupu albo stanowić ochronę w transporcie, staje się małym dziełem sztuki, równie atrakcyjnym, jak to, co stało się przedmiotem zakupu. Opakowanie to pierwszy moment zetknięcia się z identyfikacją wizualną marki i możliwość nawiązania dialogu z odbiorcą.
Spraw, by twoje opakowanie rozbudzało wyobraźnię i opowiadało piękną historię już od pierwszego wejrzenia.
Minimalizm to wciąż silny trend w projektowaniu opakowań. Czysta forma, brak ozdobników i mocno wyeksponowany slogan reklamowy pomagają we właściwym odbiorze przesłania.
Dodatki potrafią podnieść walory estetyczne najprostszego opakowania. Na poniższych przykładach: kolorowa obwoluta oraz papier pakowy w subtelne motywy. Tak niewiele, a robi różnicę!
📦 Przyciągaj wzrok, szokuj, zaskakuj
Ta strategia sprawdzi się, kiedy szukasz interesującego wyróżnika, który ma przekonać potencjalnego nabywcę, by sięgnął po twój produkt w otoczeniu propozycji innych producentów. Strategii jest wiele i zanim przejdziesz do etapu projektowania, sprawdź rynek, znajdź to, czego nie ma konkurencja i dopasuj pomysł do potrzeb twojego biznesu. Niech identyfikacja wizualna twoich produktów koresponduje z wartościami marki i przekazuje jej energię. Poniżej znajdziesz kilka ożywczych przykładów, utrzymanych właśnie w tej konwencji.
📦 Obietnica luksusu
Jeśli pozycjonujesz swój produkt jako luksusowy, aby osiągnąć cel potrzebujesz przemyślanego opakowania z bardzo dobrej jakości surowców. Pudełko jest jak wizytówka – jeśli nie będzie wystarczająco przekonujące, twój produkt również może nie wzbudzić zaufania, mimo, że być może, wewnątrz kryje się przedmiot najlepszy w swej klasie i półce cenowej. Opakowanie ma wpływ na pozycjonowanie produktu, dlatego należy mu poświęcić równie dużo uwagi, co ofercie produktowej.
📦 Oryginalne kształty i formaty
Koszulki w pudełku na pizzę albo woda tam, gdzie można by spodziewać się mleka? Taki zabieg może być strzałem w dziesiątkę, jeśli szukasz chwytającego za uwagę wyróżnika. Co więcej, da się osiągnąć ten cel, wykorzystując proste w formie i nieskomplikowane projekty. Poniższe przykłady łatwo tego dowodzą!
📦 Torby pakowe i papier pakowy
To nie musi być kolejny, nudny element opakowania, a na papierowych torbach projektanci naprawdę mogą twórczo poszaleć!🙂 Możliwości jest wiele – od ciekawych nadruków (symulacja naklejek), po zabawę elementami (uchwyty) i wykorzystanie części torby jako przedłużenia zaprojektowanego wzoru. Zobacz, jakie to może być pomysłowe!
Papier pakowy to kolejny detal, który uprzyjemnia unboxing i sprawia, że branding na dłużej zapada w pamięci. Oprócz aspektu wizualnego mamy przy tym produkcie również wartość dodaną w postaci możliwości wykorzystania papieru ponownie (do owinięcia prezentu albo zabezpieczenia okładki książki – ile głów tyle pomysłów!).
Na tym dziś kończymy, ale obiecuję, to nie jest nasze ostatnie słowo w temacie opakowań! Zgodnie z zasadą, która mówi, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, szykujemy dla was kolejne artykuły w tej kategorii. Zaglądajcie tutaj we wtorki!
Fot. z okładki: Zapałki HEAT. Źródło: Packaging of the world.