Premiera nowej kategorii produktowej na drukomat.pl już za nami! Z tej okazji przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór podpowiedzi, co wziąć pod uwagę przed zamówieniem odpowiedniego opakowania do swoich produktów. A zatem gotowi, do startu…
☑ Właściwy format
To kwestia, od której warto zacząć. Sprawdź, jakie wymiary mają twoje produkty i dostosuj do nich rozmiar opakowania. Kilka centymetrów zapasu? Jak najbardziej! Dodatkowe miejsce przyda ci się, jeśli masz w planach na przykład stosowanie wypełnienia. Nieco wolnej przestrzeni będzie na plus – dzięki temu zmieścisz bez obaw i produkt i materiał, który będzie go zabezpieczał pakunek, np. podczas transportu.
Podpowiedź:
Podobnie będzie wyglądać sytuacja, jeśli planujesz w jednym opakowaniu wysyłać kilka produktów. Dodatkowe centymetry zadziałają na korzyść, ale warto rozważyć również różne konfiguracje pudełek – mniejsze, do pojedynczych produktów oraz większe, zbiorcze, w których zmieści się całe zamówienie klienta.
☑ Rodzaj opakowania
Pudełko fasonowe, samozamykające, a może tzw. “dno – wieczko”? Zanim zaczniesz projektować swój wymarzony wzór kartonika, oprócz docelowych wymiarów potrzebujesz również wiedzieć jaki rodzaj odpowiada ci najbardziej i jaki będzie najlepiej pasował do twoich produktów (zwróć również uwagę na rodzaj zapięcia). Poniżej krótka charakterystyka najbardziej typowych rodzajów pudełek – szczególnie często można je spotkać w e-commerce albo miejscach, z których zabiera się coś na wynos.
📦 Pudełko fasonowe
To jeden z popularniejszych rodzajów pudełek, otwierając przesyłkę ze sklepu internetowego zwykle natrafiamy na tego typu kartonik. Pudełka fasonowe wykrojone są z jednego kawałka materiału i wyróżniają się wygodnym, bezklejowym zamknięciem.
📦 Pudełko dno – wieczko
Ten rodzaj kartonika jest popularny w stacjonarnych i internetowych sklepach odzieżowych, delikatesach, manufakturach oraz cukierniach. Pudełko z osobnym wieczkiem dobrze sprawdzi się również w roli opakowania zbiorczego albo po pudełka, w który zapakujesz prezent.
📦 Pudełko do zamówień na wynos
Ten rodzaj opakowania – w różnych konfiguracjach – najczęściej spotkasz w miejscach, z których bierze się cokolwiek na wynos (restauracje, sushi bary, piekarnie, etc.). Różne rozmiary i rozwiązania najczęściej dopasowane są do charakterystyki tego, co w pudełkach się zabiera, a gramatura papieru, z którego wykonane jest opakowanie, uzależnione jest od wagi obciążenia dla tego rodzaju pudełka. Najczęściej wykonane z jednego kawałka papieru lub tektury, posiadają sprytnie wkomponowane w bryłę kartonu uchwyty i mocowania, pomagające w transporcie.
☑ Materiał – rodzaj i gramatura
To kolejny aspekt, który należy wziąć pod uwagę i nie zależy tylko i wyłącznie od “wizji” grafika, który ma w swojej głowie konkretne wyobrażenie projektu – nie bez znaczenia będzie kwestia związana z obciążeniem kartonika tym, co do niego włożymy. Grubszy papier czy tektura, o większej gramaturze pozwoli na umiejscowienie w pudełku cięższego ładunku, bez obaw o prędkie uszkodzenie lub zerwanie dna opakowania. Planujesz transport cięższych przedmiotów? Wybierz karton z grubszego materiału, np. o gramaturze 350 g.
Podpowiedź:
Nie wiesz czy dostępne rozmiary pudełek oraz rodzaje surowca sprawdzą się w przypadku twoich produktów? Pamiętaj, że zawsze możesz zamówić pakiet próbek, a obejrzenie opakowań na żywo rozwieje wszelkie wątpliwości.
☑ Projekt, który przykuje uwagę
Wygląd opakowania jest równie ważny, jak jego trwałość (tutaj pisaliśmy więcej na ten temat). Dlatego planując zlecenie pudełek do produkcji, zadbaj nie tylko o wytrzymałość, ale także o projekt graficzny, obok którego trudno będzie przejść obojętnie. Oczywiście główne założenia projektu powinny dobrze współgrać z charakterystyką produktu czy prowadzonego biznesu, ale nie bój się eksperymentować z dodatkami – niektóre podłoża mają możliwość uszlachetnienia, a zatem można poszaleć z wyeksponowaniem detali lakierem wybiórczym UV albo błyszczącą lub matową folią, którą można pociągnąć całe pudełko. Do dyspozycji masz zadruk jednostronny w przestrzeni barw CMYK, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by z nadać twojemu opakowaniu nieco barwnego charakteru!
SPRAWDŹ NASZĄ OFERTĘ PRODUKTÓW DLA ECOMMERCE
Personalizacja
Mówiąc o projekcie, nie sposób nie również nie wspomnieć o personalizacji, która jest obecnie realną potrzebą klientów, a ci chcą być traktowani wyjątkowo. Jeśli np. sprzedajesz w internecie albo swoją działalność opierasz o bazę stałych odbiorców, zadbaj o drobne gesty, które wywołają uśmiech na twarzy klienta – dobrą robotę zrobi, np. naklejka na pudełku z podziękowaniem lub imieniem albo personalizowana ulotka, dołączona do zakupu, z kodem rabatowym na kolejną wizytę w twoim sklepie.
☑ Nakład i magazynowanie
Jeśli pudełka zamawiasz na zapas, mierz siły na zamiary (albo raczej zamiary na wolne miejsce!). Najczęściej większy nakład to korzystniejsza cena, a przy większej skali koszt jednostkowy opakowania wychodzi sporo niższy niż przy zamówieniu nakładu kilkuset sztuk. Natomiast warto pamiętać, że rozłożone pudełka (tak je wysyłamy) zajmują sporo miejsca, a złożone – zazwyczaj jeszcze więcej! Dlatego jeśli dysponujesz ograniczoną ilością miejsca magazynowego, zastanów się na jak duży zapas możesz sobie pozwolić.
Teraz, kiedy wiesz jakie aspekty wziąć pod uwagę przez zamówieniem opakowań, wybór powinien być nieco łatwiejszy. Jeśli jednak w twojej głowie pojawiły się dodatkowe pytania, nie wahaj się ich nam zadać. Napisz na kontakt@drukomat.pl, chętnie pomożemy!
2 komentarze
Tego szukałem, dziękuję za pomoc. Bardzo dobry tekst 🙂
Cieszę się, że tekst był pomocny! Pozdrowienia 🙂