Czas na kolejną porcję trendów w projektowaniu graficznym na rok 2021. W pierwszej części tego artykułu pisałam m. in. o surrealizmie, retrofuturyzmie i psychodelii. Czy po tak wybuchowym zestawie cokolwiek może jeszcze zaskoczyć?
1. Komiks i pop art
Nadchodzący rok ma być wielkim powrotem technik ilustracyjnych, wyrażających się w komiksie i pop arcie. 2021 przywita nas charakterystycznym ziarnem, żywymi kolorami i grubą, mocną kreską, spod której wyłonią się wyraziste postaci, choć niekoniecznie tylko takie, kojarzące się z kreacjami rodem ze stajni DC czy Marvela.
2. Antropomorfizm
A skoro już mowa o supebohaterach…
Czy przypominasz sobie jakąś postać z filmu lub kreskówki, która wcale nie była nieskazitelna pod względem cech charakteru, a mimo to nie dało się jej nie lubić? W nadchodzącym roku właśnie tacy bohaterowie zdominują identyfikacje marek, które będą potrzebowały silnego, charakterystycznego wyróżnika. Klucz do tego trendu to “im dziwniej, tym lepiej”. A środkiem do celu mają być antropomorficzne postaci, których zadaniem jest przyciągać uwagę i zapadać w pamięć. Spójrz poniżej na Głupią Gęś albo drukomatowego KOPERTfilda – czy oni właśnie tego nie robią?
Przeczytaj również:
3. Inspiracje sztuką piękną
Granice między sztuką piękną, a komercyjnym projektowaniem graficznym mają w 2021 się zatrzeć, a połączenie tych dwóch światów ma otworzyć przestrzeń dla czegoś zupełnie nowego. Abstrakcyjne wzory, reprinty inspirowane malarstwem klasycznym i mondrianowskie kolory staną się inspiracją dla projektantów graficznych, a sklepowe półki otworzą się na produkty, które będą wyglądały jak żywcem wyjęte z galerii sztuki.
4. Hołd złożony naturze
Swobodny dostęp do przyrody to coś, czego w 2020 zdecydowanie zabrakło. Deficyt ten będzie kompensował się w trendach graficznych nadchodzącego roku. Utrwalenie elementów natury w obrazach cyfrowych, na wydrukach i opakowaniach stanie się sposobem na odreagowanie i złapanie równowagi po zamieszaniu wywołanym światową pandemią, ale także będzie wizualnym sposobem zwrócenia uwagi na to co ważne – naturalne otoczenie, ekologię oraz świadomą konsumpcję, ograniczającą destrukcyjny wpływ na przyrodę.
5. Gradienty i ziarno wciąż na topie
Ta tendencja w grafice jest już popularna od kilku lat, a zainteresowanie gradientami i ziarnem wcale nie osłabnie w 2021. Przewiduje się, że wręcz przeciwnie – graficy jeszcze bardziej będą eksperymentować z rozmyciem i mieszaniem teł, tworząc nieinwazyjne podkłady dla mistrzów pierwszego planu w swoich pracach – odważnej typografii oraz elementów graficznych, na których będzie miała koncentrować się cała uwaga odbiorcy. Ziarniste tekstury staną się sposobem na zacieranie granicy między ulotnością grafiki cyfrowej, a namacalnością, jaką gwarantuje ten sam obraz, utrwalony na papierze.
6. Projektowanie społecznie zaangażowane
Rok 2020 stał się motorem dla zwrotu w kierunku projektowania odpowiedzialnego społecznie. Twórcy z całego świata podejmują coraz więcej działań, które wiążą ich pracę z działalnością na rzecz wspierania idei społecznie zaangażowanych – od walki z nierównościami, po wskazywanie na istotne problemy społeczne oraz globalne wyzwania, za które odpowiedzialność spoczywa na barkach całej ludzkości. Nasilenie działań motywowanych odpowiedzialnością społeczną będzie widać w projektowaniu graficznym zarówno w 2021, jak i w nadchodzących latach.
Zapraszam cię również do przeczytania pierwszej części artykułu o trendach w projektowaniu graficznym na rok 2021.
Projekt na okładce: James Benn.
Ulubiony projekt wydrukujesz tutaj.
2 komentarze
Wiele ciekawych inspiracji na 2021 rok! Interesujący i inspirujący wpis blogowy.
Dziękuję i zapraszam po więcej 🙂