Jak mierzyć efektywność reklamy zewnętrznej? Wykorzystaj fotokody! Z tego poradnika dowiesz się jak połączyć świat outdooru z cyfrowym uniwersum, stawiając pomiędzy nimi pomost z technologii QR.
Krótko o technologii QR
Choć kody QR mają już 28 lat, wciąż cieszą się popularnością. Rozwinięcie skrótu QR to z angielskiego quick response, czyli szybka reakcja), a za nazwą kryje się technologia japońskiej firmy Denso Wave, która potrzebowała rozwiązania usprawniającego odczyt informacji na przedmiotach szybko przemieszczających się względem skanera. Potencjał rozwiązań opartych o kody QR sprawia, że dziś są one wykorzystywane również w działaniach komercyjnych, nawet tych zupełnie niezwiązanych z liniami produkcyjnymi.
Korzyści z zastosowania kodów QR w reklamie zewnętrznej
- Możliwość rozszerzenia treści poza materiał reklamowy (kod QR po zeskanowaniu przenosi we wskazane miejsce, np. na stronę www z ofertą firmy, do wizytówki internetowej albo w dowolną lokalizację w sieci).
- Wygoda osoby zapoznającej się z treścią (zeskanowanie kodu i przeniesienie do źródła, do którego prowadzi kod, odbywa się w kilka sekund).
- Utrwalanie wizerunku nowoczesnej firmy/marki, która korzysta z dobrodziejstw i rozwiązań, jakie oferuje technologia.
Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule:
Krótko o OOH
OOH z kolei to skrót od angielskiego wyrażenia out of home, które oznacza reklamę zewnętrzną. Alternatywnym określeniem dla OOH jest reklama outdoorowa. Reklama zewnętrzna obejmuje wszystkie nośniki umiejscowione poza budynkami (np. w przestrzeni miejskiej, na poboczu drogi krajowej, etc.). W panteonie OOH znajdują się billboardy, banery zewnętrzne, plakaty reklamowe i citylighty. Tutaj warto przywołać jeszcze jedno pojęcie, czyli reklamę wielkoformatową, która jest de facto podstawą outdooru.
Łącz i mierz
Zastosowanie technologii QR w reklamie zewnętrznej daje możliwości, których wcześniej nie było w offline. Jedną z korzyści jest możliwość mierzenia efektywności reklamy, używając do tego np. wskaźnika ROPO (Research Online, Purchase Offline, czyli wyszukaj w Internecie, kup w sklepie).
Implementacja technologii QR w reklamie zewnętrznej krok po kroku
Zaczynamy od umieszczenia w kreacji reklamowej (plakatu billboardu lub innej zewnętrznej) wcześniej przygotowanego kodu QR, który będzie linkował do konkretnego miejsca (np. strony produktu, który znajdzie się na reklamie).
Z tego artykułu dowiesz się jak stworzyć własny kod QR
Aby kod QR dawał możliwość mierzenia efektywności, zaszyty w nim link powinien posiadać parametry UTM (specjalne znaczniki, które można „dokleić” do standardowego adresu URL, co daje możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł na stronie internetowej). Aby link UTM spełniał swój cel, niezbędne jest skonfigurowane dla strony, do której będzie odsyłał link, konta w Google Analytics i utworzenie w nim raportu, która będzie powiązana z utworzonym łączem.
Wybrane parametry w Google Analytics, za pomocą których można określić charakterystykę raportu:
medium (utm_medium)
źródło (utm_source)
kampania (utm_campaign)
słowo kluczowe (utm_terrm)
treść reklamy (utm_content)
Konfiguracja raportów w Google Analytics to temat na osobny artykuł. Tutaj nie będziemy go rozwijać, jeśli potrzebujesz wiedzy w tym obszarze, zajrzyj np. do tego tekstu.
Przykładowy schemat linku dla kampanii outdoorowej:
Właściwy link do strony, np. https://www.drukomat.pl/billboardy-cyfrowe
medium = „ooh”
źródło = miasto, w którym będzie prezentowana reklama zewnętrzna, np. „wroclaw”
kampania = nazwa kampanii, np. „2022_outdoor_sale”
Opcjonalnie treść reklamy = format, np. „billboard” lub „plakat”
Wygląda na skomplikowaną operację? W praktyce nie jest to wcale takie trudne. Spójrz jak wygląda gotowy link stworzony w standardzie UTM:
W internecie znajdziesz mnóstwo bezpłatnych narzędzi do tworzenia linków UTM. Jedno z nich jest tutaj.
Ciekawostka:
Link UTM z zasady jest długi. Jeśli go skrócisz (w dowolnym narzędziu do skracania linków, np. bitly), twój kod QR nie będzie tak bardzo “utkany”, co sprawi że w odbiorze stanie się lżejszy i bardziej przejrzysty.
Zeskanuj oba kody telefonem i sprawdź czy prowadzą w to samo miejsce 🙂
Od billboardu do zakupu
Aby całą tą historię osadzić w scenariuszu zakupowym, warto tutaj przywołać ścieżkę, jaką dzięki technologii QR w outdoorze pokona osoba potencjalnie zainteresowana tym, co zostało umieszczone na reklamie i wsparte kodem. W praktyce będzie to wyglądać mniej więcej tak:
Dostrzeżenie reklamy w outdoorze → Zeskanowanie kodu QR umieszczonego w kreacji reklamowej → Przejście na www, do której prowadzi link zaszyty w kodzie QR w celu uzyskania informacji o produkcie/usłudze → (w idealnym scenariuszu) Nabycie produktu/usługi.((To jeden ze scenariuszy, a tych może być więcej, jak np. taki, w którym osoba stykająca się z reklamą nie skanuje kodu QR, ale zapamiętuje reklamę, trafia do sklepu i nabywa produkt albo skanuje kod, sprawdza informacje o produkcie, ale finalnie go nie nabywa. Aby uniknąć tego ostatniego, warto zadbać o wszystkie punkty styku z marką.))
Kody QR w reklamie offline – korzyści
Implementując technologię QR w swoich raportach reklamy zewnętrznej i parując ją z analityką Google dla twojej strony internetowej, dowiesz się m. in.:
- Jeśli prowadzisz podobne kampanie jednocześnie w różnych miastach – które miasta, formaty reklamowe, kampanie OOH sprowadziły najwięcej użytkowników na stronę www
- Z jakich urządzeń korzystały osoby skanujące kod z reklamy
- Jakie treści na stronie, do której prowadził link kodu QR, były dla odwiedzających najbardziej interesujące
- Czy osoby odwiedzające stronę przeglądały również inne produkty z oferty, a jeśli tak to jakie
- Czy po kliknięciu w link i odwiedzeniu strony nastąpiła konwersja (czy dana osoba kupiła produkt)
- Jaki był orientacyjny zwrot z inwestycji w reklamę