Kiedyś druk premium kojarzył się z materiałami marketingowymi marek sprzedających dobra luksusowe, które dysponowały równie imponującym, jak ich produkty, budżetem na promocję i reklamę. Dziś poligraficzne “premium” nie jest już zarezerwowane dla wybranych, a druk z tak zwanej górnej półki nabiera wartości jako pośrednie narzędzie w działaniach wspierających tożsamość i rozpoznawalność marki.
Czym jest “premium” w druku
To przede wszystkim papier ozdobny oraz uszlachetnienia. Papiery ozdobne podnoszą walory estetyczne druku, zazwyczaj występują w wyższej gramaturze, można je spotkać w różnych wersjach kolorystycznych i charakteryzują się ciekawą fakturą. Papier ozdobny nie będzie odpowiedni do każdej realizacji — zazwyczaj nie można na przykład po nim pisać. Wydruk na papierze ozdobnym ma przede wszystkim “wyglądać”, do celów praktycznych (takich jak np. notowanie) jest offset albo kreda.
Przykładowe produkty poligraficzne, w których sprawdzają się papiery ozdobne:
Dowiedz się więcej o papierach ozdobnych ↓
Kolejny aspekt premium w druku to uszlachetnienia, które można nazwać efektami specjalnymi na papierze. Są to te wszystkie rozwiązania, które się mienią, błyszczą i wystają ponad powierzchnię papieru. Wśród najpopularniejszych uszlachetnień mamy:
- foliowanie,
- lakierowanie,
- tłoczenie.
Wybór uszlachetnienia zależy od rodzaju projektu i efektu, jaki ma on osiągnąć.
➤ Chcesz zareklamować nową linię lakierów do paznokci w metalicznych kolorach? Wybierz ulotki premium uszlachetniane folią holograficzną.
➤ Projektujesz katalog 5* hotelu, który wygodę gości stawia na pierwszym miejscu w swoim systemie wartości? Zdecyduj się na powlekanie okładki folią soft touch, która w dotyku przypomina skórkę moreli i wywołuje skojarzenia z odprężeniem. Oprócz tego efektu foliowanie wzmocni okładkę i przedłuży żywotność nawet często przeglądanego katalogu.
Na zdjęciach: okładka z typografią powleczoną miedzianą folią. Tego typu uszlachetnienie znajdziesz w Drukomacie w kategorii Wydruki premium.
Ciekawostka: nie każdy papier nadaje się jako baza pod wydruki premium. W Drukomacie uszlachetnienia aplikujemy zazwyczaj na papierze kredowym (kreda mat i kreda silk).
Poznaj jeden z top produktów w kategorii Druki Premium — papierowe torby foliowane
Wśród uszlachetnień premium znajdziesz lakier UV 3D wybiórczy oraz folie 3D w kolorach:
- złota,
- srebrna,
- czerwona,
- miedziana,
- różowo-złota,
- holograficzna.
Tak prezentują się wydruki, w których zastosowano uszlachetnienie w postaci folii holograficznej ↓
Premium to również niestandardowe rozwiązania
Nie wszystko premium, co się świeci. W tę kategorię wpisują się również projekty, w których pojawiają się nietypowe rozwiązania, jakich zwykle próżno szukać w podstawowej ofercie drukarni. Przykładem takiego niestandardowego zabiegu w druku mogą być na przykład przekładki w katalogu, z papieru ozdobnego lub tworzywa sztucznego, które oddzielają poszczególne sekcje tematyczne albo uzupełniają je, pełniąc funkcję estetyczną.
Dlaczego marki luksusowe stawiają na druk premium?
Chodzi o uzyskanie odpowiednich skojarzeń, które będą spójne z tymi, jakie daje kontakt z ich produktami. Opakowanie lub wydruki promujące markę powinny być przedłużeniem (lub przedsmakiem!) produktu. Ważne są również skojarzenia sensualne, które wpływają na percepcję produktu. Detale uwypuklone wybiórczym lakierem UV cudownie zgrają się z hasłem “Dbamy o szczegóły”, a matowy feeling powlekanej folią pocztówki będzie fantastycznie uzupełniać cechy produktu, takie jak gładkość i miękkość.
Temat, który może Cię również zainteresować ↓
Druk premium — dla kogo?
Druk premium nie jest zarezerwowany dla najbardziej znanych i kosztownych światowych marek. Dziś równie często spotyka się uszlachetniane materiały reklamowe u firm produkujących luksusowe auta, jak i w niewielkich manufakturach bielizny, czy kosmetyków naturalnych, dla których największą wartością jest powracający klient. Poligrafia w wydaniu premium wywołuje efekt wyjątkowości, o który walczą dziś mniejsze i większe marki. Efekt, który pozwala budować lepsze doświadczenia w kontakcie z marką i odciskać się w pamięci jak stempel na kartce eleganckiego papieru.
Dowiedz się więcej o uszlachetnieniach ↓
Linki do projektów zaprezentowanych w artykule:
https://www.behance.net/gallery/158473955/Coco-Mat-Hotels-Magazine
https://www.behance.net/gallery/112149547/ORPHEUS-Power-Couple-Box