Czy w czasach szalejącej inflacji i deficytu na rynkach surowców można drukować taniej? Zapoznaj się z poniższymi propozycjami i sprawdź czy da się je zastosować w twoich działaniach związanych z drukiem.
Planowanie miejsca na użytkach
Sprytne wykorzystanie dostępnej przestrzeni sprawdzi się zwłaszcza w sytuacji kiedy zlecasz do druku kilka produktów i zamierzasz poruszać się w obrębie jednego surowca (np. papier kredowy 350 g). I tutaj na pomoc przychodzą arkusze plano, na których możesz rozłożyć różne projekty (np. ulotkę, voucher, pudełko) i spróbować tym samym obniżyć koszt realizacji zamówienia, który sumarycznie mógłby być wyższy podczas zlecania realizacji każdego produktu z osobna.
Arkusz plano to nieskładany arkusz papieru, na którym możesz rozplanować różne wydruki. Do dyspozycji masz 4 formaty dwustronicowego arkusza papieru, na którym zmieszczą się projekty takich materiałów jak plakaty czy ulotki. Arkusz zostanie wykonany według zaplanowanego przez ciebie projektu i w takiej formie – niepocięty – dostarczony pod wskazany przez ciebie adres.
Twój arkusz plano może wyglądać tak:
Przeczytaj również:
Większy nakład – niższa cena
Brzmi absurdalnie? Niekoniecznie, jeśli skupimy się na koszcie jednostkowym. Spójrz na przykład (ulotka A5, papier kreda 130 g, wysyłka – wariant ekonomiczny):
50 sztuk – 92 pln netto (koszt jednej ulotki to 1,84 pln netto)
200 sztuk – 139 pln netto* (koszt jednej ulotki to 0,70 pln netto)((Ceny ulotek na dzień 18.01.2022.))
A zatem, jeśli wiesz, że w przyszłości będziesz zamawiać dodruk tego konkretnego projektu, lepiej jest zrealizować od razu większe zamówienie, a nadwyżkowy nakład przechować niż zamawiać kilka razy mniejsze nakłady.
🌱 Zlecenie jednego większego zamówienia zamiast kilku to również dbanie o dobrostan środowiska. Jedno pakowanie oznacza mniej odpadów, a jeden transport – niższą emisję CO2 do atmosfery. Warto pamiętać również i o tych aspektach.
Zlecaj z wyprzedzeniem
Jest taka zasada, która mówi, że im szybciej tym taniej i znajduje ona potwierdzenie w ofercie Drukomatu. Zamawianie z zapasem czasu nie tylko wpływa na koszt zamówienia (jeśli nie jest na wczoraj, będzie taniej), ale też oszczędza stresu, zwłaszcza, kiedy mówimy o sezonie wysokim (w poligrafii to zwykle ostatni kwartał roku). Tutaj znów z pomocą przychodzi przykład ulotek – spójrz poniżej na środkową kolumnę – do wyboru jest wariant ekonomiczny, standardowy i ekspresowy wysyłki, a wartość zamówienia zmienia się adekwatnie do terminu realizacji. Innymi słowy, jeśli ma być na przysłowiowe wczoraj, trzeba będzie dopłacić!
Kolory skonsultuj z CMYKIEM
Warto pamiętać, że ekstra kolor Pantone to przyjemność, za którą trzeba zapłacić (koszt realizacji podnosi konieczność dodania dodatkowej farby w wybranym kolorze), dlatego tam, gdzie nie ma takiej potrzeby, myśląc o projekcie, który nie jest zanadto wymagający, operuj przestrzenią kolorystyczną CMYK, aby nie przepłacać.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj:
Papier papierowi nierówny
Tak pod względem jakości, jak i ceny. Surowiec, który biorąc pod uwagę obecne deficyty na rynku papieru, staje się się powoli “białym złotem” jest jednym z ważniejszych czynników, wpływających na koszt druku, dlatego zwracaj uwagę na czym drukujesz i rozsądnie dobieraj podłoża.
💡 Przykład:
Drukujesz ulotki w dużym nakładzie? Wybierz papier kredowy o niewielkiej gramaturze zamiast wyszukanego papieru ozdobnego, który potrafi podwoić (albo nawet potroić!) koszt zamówienia. Być może warto koszt surowca zastąpić większym wolumenem?
Korzystaj z usług sprawdzonych drukarni
Dzięki temu unikniesz ryzyka, że coś pójdzie nie tak, twój produkt będzie odbiegać od projektu lub trzeba będzie włożyć wysiłek w proces reklamacji. Wiadomo, takie sytuacje nie są odosobnione i zdarzają się nawet najlepszym, ale tak czy inaczej ryzyko lepiej minimalizować. Jeśli masz ważny projekt do realizacji i ściśle określony budżet, nie eksperymentuj z nowymi miejscami tylko dlatego że jest kilkanaście złotych taniej, ponieważ koszt ponownego zlecenia wydruku w tym samym lub innym miejscu może spowodować, że oszczędność zamieni się w dodatkowy wydatek.
Promocje, rabaty, odroczona płatność
Sezonowe promocje, rabaty czy możliwość opłacenia zamówienia po realizacji z pewnością będą pomocne, zwłaszcza w sytuacji, kiedy trzeba liczyć każdą złotówkę albo kiedy czekasz na przelew, a koszt wydruków trzeba pokryć z własnych środków. Trudno byłoby tutaj również nie wspomnieć o kosztach wysyłki – te, zwłaszcza jeśli realizujesz wiele zleceń w ciągu miesiąca, po dodaniu potrafią urosnąć w całkiem spory wydatek. Wybieraj drukarnie, w których nie zapłacisz za przesyłkę lub takie, które oferują darmową wysyłkę po przekroczeniu jakiejś wartości zamówienia.
💡 Pamiętaj:
W drukomat.pl wysyłka zawsze jest za darmo, niezależnie od wartości zamówienia, a do dyspozycji masz stały rabat 30% na dowolny produkt z oferty (również bez progu wartościowego zamówienia). Dodatkowo oferujemy usługę Paylater, dzięki której możesz zamawiać dziś, a zapłacić później.
Optymalna technologia druku
Była mowa o sprawdzonych drukarniach i ten temat powraca kiedy mowa jest o optymalnej technologii druku. Tej, zamawiając nie możesz wybrać samodzielnie, ale drukujac w sprawdzonych miejscach masz pewność, że osoby specjalizujące się w technologii druku tak dobiorą maszyny oraz proces, aby koszt druku był na każdą kieszeń.
💡 Ciekawostka:
Nie zawsze istnieje konieczność druku w technologii offsetowej. Tańszą alternatywą jest druk cyfrowy, który wielu przypadkach daje takie same efekty jak offset, a jest dużo mniej kosztowny z uwagi na brak konieczności przygotowania matryc.
Masz jeszcze inne pomysły na obniżenie kosztów druku? Daj nam znać w komentarzu!