Papier wciąż uwodzi i co ciekawe, jego pozycja w świecie, który został zdominowany przez media cyfrowe, wydaje się być w ogóle niezagrożona. Papier ma w sobie „to coś”, a komunikacja w wersji drukowanej potrafi zadziałać skuteczniej niż jej wirtualny odpowiednik. Jak wykorzystać materiały drukowane, by przyciągnąć odbiorców i efektywnie kreować potrzeby nabywców?
Mózgu nie da się oszukać
Skuteczność przekazu, przemawiającego do odbiorcy z papierowego nośnika jest większa niż w przypadku tej samej treści w wersji cyfrowej. Udowodniła to między innymi w swoich badaniach agencja Millward Brown (porównano trwałość przekazu na tradycyjnym, papierowym nośniku z przekazem płynącym ze źródeł internetowych) oraz firma trueIMPACT, która na zlecenie Poczty Kanadyjskiej przeanalizowała wpływ reklamy drukowanej na takie aspekty jak czas spędzony na analizowaniu treści reklam, łatwość przyswajania treści oraz zdolność jej zapamiętywania. Komunikaty przedstawiane na wydrukach były bardziej zrozumiałe i łatwiej zapamiętywane przez uczestników badania niż ich odpowiedniki w wersji cyfrowej.
Więcej na ten temat znajdziesz w naszym e-booku Rozpal swój e-commerce.
Ciekawostka
Najwięcej szczegółów z przedstawianych komunikatów w formie papierowej zapamiętało aż 75% badanych. Te same szczegóły przedstawione w formie cyfrowej pamiętało już tylko 44% badanych.
Papier ma w sobie więcej prawdy
W czasach powszechnego „przebodźcowania” i poszukiwania sposobów na zwolnienie tempa, papier wydaje się spełniać obietnicę wytchnienia, mimo, że – paradoksalnie – działa na więcej zmysłów, niż digital. Kontakt z treścią umieszczoną na papierze wymaga omnisensorycznej interakcji, a ta z kolei pozwala lepiej zapamiętywać, wywołując połączenia w mózgu, które na wspomnienie komunikatu będą uruchamiać konkretne skojarzenia. Papier, poprzez swoją fizyczność, gramaturę, fakturę i zapach, znacznie mocniej angażuje naszą sieć połączeń nerwowych, powiązanych z pamięcią przestrzenną, dzięki czemu zostaje z odbiorcą na dłużej i tworzy w jego głowie obraz produktu, na który patrzył, co czyni go mniej abstrakcyjnym, a tym samym bardziej osiągalnym.
Wskazówka: zlecając materiały reklamowe do druku zdecyduj się na niestandardowy papier oraz uszlachetnienia, np. folię soft touch, która w dotyku przypomina skórkę brzoskwini. Trzymanie w ręku Twojej wizytówki lub katalogu będzie dla odbiorcy przyjemne i wywoła miłe skojarzenia.
Papier w przeciwieństwie do digitalu jest namacalny, ma swoją fizyczność, określoną strukturę i zapach, co czyni go o wiele lepszym nośnikiem emocji niż media cyfrowe. Nie bez powodu wciąż wybieramy tradycyjne książki lub magazyny zamiast ich wirtualnych, tańszych wersji. Często wolimy zapłacić więcej, ale mieć gwarancję wrażeń, jakie daje czytanie wprost z papieru.
Ciekawostka:
Reklama w formie papierowej skuteczniej wpływa na procesy zakupowe. Zachęciła do zakupu produktów aż 51% osób spośród tych, którym ją przedstawiono.
Skojarzenia z marką
Materiały drukowane pomagają łatwiej przywoływać skojarzenia z marką. Tłoczony lub lakierowany logotyp na teczce, zastosowanie w projekcie zasady kontrastu lub nietypowy format materiału promocyjnego (np. pudełko typu giftbox, które oprócz tego, że jest nośnikiem identyfikacji wizualnej marki, ma również swoją wartość użytkową) – to tylko kilka przykładów, jak kreatywnie wykorzystać siłę nośnika, jakim jest papier.
Reklama w formie drukowanej, mimo, że statyczna i dwuwymiarowa, potrafi wywołać wrażenie doświadczenia produktu, nawet jeśli jeszcze nie doszło do zakupu. Co ciekawe, produkt, który zobaczyliśmy w magazynie lub katalogu w pewien sposób “materializuje” się w naszych mózgach, a obraz ten ma siłę podobną do fizycznego oddziaływania (np. kiedy próbujemy jakiegoś produktu lub możemy go dotknąć). Na tym magia papieru się nie kończy. Nie bez znaczenia będzie również rodzaj druku i nasycenie koloru. Im efekt bliższy oryginału, tym większa szansa, że klient zdecyduje się na zakup. Zamawiając materiały promocyjne dla swojej firmy rozważ wybór rozwiązań gwarantujących najwyższą jakość druku.
#DorzućDOpaczki dodatki, które uprzyjemnią Twoim klientom doświadczenie zakupowe i będą dodatkowym nośnikiem identyfikacji marki, zwiększając zasięg potencjalnych nabywców.
Podpowiedź: jeśli w katalogu prezentujesz zdjęcia swoich produktów, zadbaj o zaskakujące elementy, które przyciągną oko oglądającego i skoncentrują jego uwagę na rzeczach, które są dla Ciebie ważne. Jednym ze sposobów jest zastosowanie lakieru wybiórczego, który pomoże w elegancki i stylowy sposób wyeksponować wybrane detale.
Wartość informacyjna
Papier może być również lepszym nośnikiem w przekazywaniu szczegółowych komunikatów. Podczas gdy większość reklam jest zaprojektowana w taki sposób, by unikać “przeładowywania” odbiorcy informacją, sprzedaż w segmencie B2B często wymaga dostarczenia bardziej rozbudowanych treści (np. ze szczegółową specyfikacją danej usługi). Podanie tych informacji w formie papierowej może zwiększyć zrozumienie klienta i pozytywnie wpłynąć na jego intencje zakupowe.
Moc papieru jest niekwestionowana. Czy jednak oznacza to, że powinniśmy porzucić działania w digitalu i skoncentrować wysiłki na dopracowywaniu materiałów drukowanych? Oczywiście, nie. Kluczem do sukcesu będzie mix działań w obu kanałach i umiejętne przeplatanie fizycznych oraz wirtualnych form promocji. Budowanie doznań i doświadczenia klienta na wszystkich możliwych punktach styku, zwiększy szanse na sprzedaż i będzie pracować na świadomość marki wśród obecnych i potencjalnych nabywców.
Wejdź na www.drukomat.pl lub skontaktuj się z naszym doradcą i zapytaj o indywidualną ofertę dla Twojej firmy.