Dziś mamy dla ciebie kolejny artykuł, przygotowany we współpracy z theBrief (kliknij i dołącz do społeczności, jeśli jeszcze cię tam nie ma!). Tym razem na warsztat bierzemy ulotki. Co wziąć pod uwagę przed przystąpieniem do projektowania?
Broszury i ulotki zwykle są częścią identyfikacji danej marki, a ich projekty wpisują się w charakter marki i warstwę wizualną komunikacji. Koncept powinien być przemyślany i spójny z tym, co marka chce przekazywać za pomocą innych materiałów drukowanych oraz tym, co prezentuje w sieci. Dlatego punkt nr 1 na naszej liście to przemyślana strategia na układ i treść.
3 x P, czyli „Po pierwsze pomysł”
Jeśli przygotowujesz ulotkę do druku to będzie istotna część planu (w końcu od czegoś trzeba zacząć!). Dobrze kiedy masz już w głowie obraz tego, jak ma (choćby w zarysie) wyglądać ulotka. Najczęściej główne założenia wynikają z briefu, rozmów z klientem albo podstawowej wiedzy o palecie kolorystycznej marki, pomaga również przejrzenie innych produktów poligraficznych, które ta posiada.
Nie wiesz jak wystartować? Z pomocą zawsze przychodzą inspiracje. Behance, Pinterest oraz media społecznościowe ulubionych artystów i artystek zwykle nie zawodzą. 🙂
Czasami kiepski projekt lub wykonanie może skutkować taką sytuacją. 👇 😉 Poszukanie wyróżnika, który przyciągnie uwagę, współpraca z osobą doświadczoną w komercyjnych projektach, wybór sprawdzonej drukarni albo nietypowych surowców z pewnością pomogą ci uchronić się przed tego typu incydentami.
Format i układ ulotki
Masz już pomysł? Zastanów się nad formatem. Ten będzie determinował układ projektu graficznego, a także ilość treści, jaka ma się w ulotce znaleźć. Dużo tekstu? Wybierz większe formaty lub ulotkę składaną DL lub składaną A5.
Ulotka od strony technicznej
Znasz już format i wstępny plan na projekt? To teraz czas na “detale”, które będą miały znaczenie podczas przygotowywania plików do druku.
Prawidłowa makieta
Zdarza, się, że przesyłane pliki wlane są na nieprawidłową makietę. Aby tego uniknąć, warto korzystać z gotowych makiet, dostępnych przy konkretnych produktach i wlewać w nie dedykowane formaty.
Zamawiając w drukomat.pl, skorzystaj z instrukcji do druku (żółta ramka na poniższym zrzucie ekranu).
Pasery i znaczniki drukarskie
Zanim wyślesz plik do drukarni, upewnij się, że nie ma na nim znaczników drukarskich (np. paserów, linii cięcia czy pasków kolorów).
Porcja wiedzy
Nie masz pojęcia jak się zabrać z DTP, a przygotowanie pliku do druku to wciąż dla ciebie czarna magia? Tutaj znajdziesz pomoc ↓
Praca z makietą na przykładzie InDesign
Wybierz w instrukcji ikonkę InDesign i pobierz szablon z wszystkimi wytycznymi (liniami spadu, liniami cięcia, wewnętrznymi marginesami). Mając gotowy szablon, pozostaje ci tylko zaprojektować ulotkę.
Możesz również ustawić wszystkie parametry manualnie, zaczynając od stworzenia nowego dokumentu w programie graficznym (poniżej przykład – InDesign).
Tworząc nowy dokument, określ parametry publikacji:
- metoda konwersji: Druk / Print
- liczba stron
- format (rozmiar strony)
- marginesy (bezpieczny obszar sąsiadujący z krawędzią, w którym nie powinno się umieszczać żadnych istotnych elementów)
- spad (obszar dookoła twojej grafiki, który usuwany jest podczas cięcia. Wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi formatu. W przypadku ulotki spad wynosi 2 mm z każdej strony)
Przeczytaj również:
Tutorial InDesign. Jak przygotować plik z białym nadrukiem i białym poddrukiem.
Spady i marginesy wewnętrzne
Pamiętaj o zapasie miejsca w projekcie. Dla ulotki A5 będą to 2 mm zapasu na spady oraz 3 mm na marginesy wewnętrzne. Te informacje znajdziesz również w instrukcji do druku.
Zamiana tekstu na krzywe
Jeśli chcesz, aby tekst na ulotce wyglądał tak jak w oryginalnym projekcie, pamiętaj o zamianie tekstu na krzywe. Taki zabieg daje gwarancję, że tekst zostanie odczytany prawidłowo na każdym komputerze oraz w procesie wydruku, niezależnie od posiadanego zestawu zainstalowanych fontów.
Rozdzielczość
Poprawnie przygotowany projekt ulotki powinien mieć rozdzielczość 300 ppi. Projekt o zbyt niskiej rozdzielczości przełoży się na gorszą jakość wydruku.
Przestrzeń kolorystyczna
Pamiętaj, jeśli druk to CMYK!
Podstawowym modelem barw, używanym we wszystkich kolorowych drukarkach jest CMYK, natomiast to, co widzisz na wyświetlaczu monitora podane jest w RGB. Skąd biorą się różnice w kolorze? Przestrzeń barw CMYK obejmuje znacznie mniej kolorów, niż RGB, dlatego bardzo często to, co widzimy na monitorze, po wyjściu z drukarki okazuje się być czymś zupełnie innym. Lepiej uniknąć rozczarowań!
Nie masz pewności czy projekt po wydruku spełni twoje oczekiwania? Zamów proof cyfrowy.
Skorzystaj z graficznej ściągi, która pomoże ci zapamiętać podstawowe parametry plików do druku.
Masz coś do dodania? 🙂 Zostaw swoje uwagi w komentarzu!
P.S. Zajrzyj również do 2 świetnych artykułów Grafmaga o podobnej tematyce:
➜ Spady, marginesy, linie zgięcia. Co musisz wiedzieć zanim zaczniesz projektować plik do druku?
➜ DTP od podstaw. Zasady przygotowania projektów do druku
Grafika na okładce: designtemplateplace.com (pobierz darmowe mockupy!).
1 komentarz
Bardzo przydatny poradnik dotyczący przygotowania do druku.