Katalog to jeden z najbardziej rozpoznawalnych, drukowanych materiałów reklamowych, którego historia sięga roku 1648. Ta forma reklamy przetrwała próbę czasu i nie wydaje się, by miało się to prędko zmienić. Katalogi to nie tylko narzędzie do prezentacji oferty – są również kanałem komunikacji z odbiorcą i miejscem, w którym możesz opowiedzieć własną historię, dać się poznać i zaprezentować wyznawane wartości.
Przykład idzie z góry
Korzyści, jakie daje reklamowanie się przy pomocy katalogów jest wiele – możesz pokazać pełen zakres produktów lub usług w swojej ofercie albo wyselekcjonować takie, na których sprzedaży zależy Ci najbardziej. Ta forma reklamy to również olbrzymie możliwości w kwestii niestandardowych rozwiązań. Przykład? Wyobraź sobie tekst, który przeplatany jest wysokiej jakości zdjęciami i grafikami, uszlachetnienia uwypuklają aspekty i detale, podkreślając to, co najważniejsze, a niestandardowe podłoża o różnej gramaturze i feelingu wchodzą w interakcję z użytkownikiem, angażując również zmysł dotyku i wpływając na postrzeganie marki przez pryzmat katalogu reklamowego.
Te argumenty cię nie przekonały? Podejrzyj praktyki liderów w różnych branżach. Najbardziej jaskrawy przykład to IKEA, która ze swojego katalogu uczyniła produkt kultowy i nieprzerwanie od 1951 roku wydaje kolejne edycje. Innych przykładów możesz poszukać bliżej siebie – szybko przekonasz się, że katalogi są wszędzie!
Katalog jako źródło informacji
Katalog możesz potraktować jak rozbudowaną wersję wizytówki, umieszczając w nim nie tylko dane o ofercie, ale również sekcje takie jak „O firmie”, „Nasza historia” albo „Poznaj nasze wartości”. Funkcja komunikacyjna w tym przypadku jest nadrzędna – osoba, która przegląda katalog, po jego obejrzeniu powinna mieć poczucie, że dowiedziała się wszystkiego, czego potrzebowała oraz posiadać wiedzę o tym, gdzie znaleźć konkretne informacje, jeśli będzie chciała w przyszłości do nich wrócić.
Opowiedz swoją historię
Katalog może być również wykorzystany w komunikacji, która nie nawiązuje bezpośrednio do oferty firmy. Jeśli zależy ci na budowaniu więzi z odbiorcą i zwiększaniu zaufania do twojej marki, poza standardowym, „katalogowym contentem” (oferta firmy i dane teleadresowe) zadbaj o komponent „niesprzedażowy”. Jednymi z ciekawszych sekcji w katalogach są zwykle rozdziały opowiadające historię firmy albo prezentujące jej wartości. Tę część umieść na samym początku katalogu i wprowadź odbiorcę w twój świat, a gdy już dasz się poznać (z tej najlepszej strony!), w kolejnym kroku, gładko przejdź do prezentacji oferty. Jak myślisz, czy dzięki temu zabiegowi, twoje szanse na to, że katalog zostanie obejrzany do końca, zwiększyły się?
Zaskocz swojego odbiorcę
Projektując katalog spraw, żeby był inny niż wszystkie. Tekst przeplataj atrakcyjnymi grafikami, wysokiej jakości zdjęciami i realistycznymi wizualizacjami produktów. W koncepcji graficznej nie bój się używać wyrazistych, niecodziennych kolorów, zaskakujących połączeń i nieszablonowych rozwiązań, które każą użytkownikowi zatrzymać się na chwilę i zastanowić się nad tym, co ma przed oczami. Projektując katalog wykorzystaj możliwości techniczne, jakie daje profesjonalny druk, wybierając udoskonalenia, które będą budować wyjątkowe doświadczenie użytkownika w kontakcie z katalogiem.
Jeśli chcesz uzyskać efekt premium, który pozostanie w pamięci odbiorcy na długo, wybierz uszlachetnienia. W drukomacie masz do wyboru:
- folię mat + lakier UV wybiórczy
- folię mat
- folię połysk
- folię soft touch + lakier wybiórczy
Zobacz jak wygląda katalog, w którym zastosowano uszlachetnienia:
Układ treści i format
Nie bez znaczenia będzie również to, jak tekst będzie przeplatał się z obrazem. Projektując katalog pamiętaj o tym, że obowiązuje zasada „prawej strony” (najdroższe reklamy w magazynach znajdują się właśnie tam!), a ludzkie oko skanuje tekst od lewej do prawej. Zanim zaczniesz pracować na koncepcją graficzną, wybierz format swojego katalogu – kreacja inaczej ułoży się w formacie A4, a inaczej będzie wyglądać, jeśli katalog ma być drukowany w kwadracie.
Ciekawostka:
W drukomacie masz do dyspozycji aż 8 formatów katalogów – wybierz taki, który najlepiej będzie pasował do Twojego pomysłu:
Do wyboru są również 3 metody łączenia w katalogach. W zależności od objętości, na jaką się zdecydujesz, możesz zamówić:
- katalog klejony
- katalog szyty
- katalog spiralowany
Spójrz czym się różnią te 3 warianty:
Katalogi angażują więcej zmysłów odbiorcy
W przeciwieństwie do reklamy cyfrowej, katalog stanowi wartość namacalną i przyciąga uwagę silniej, niż działania online. Zadbaj, by wrażenia dotykowe użytkownika były przyjemne w odbiorze i wywoływały efekt pozytywnego zaskoczenia. Aby osiągnąć ten cel, niezbędny będzie odpowiednio dobrany papier. Nie bój się eksperymentować, testując podłoża kredowe, ozdobne, kraftowe lub offsety o wyższych gramaturach, które stworzą u odbiorcy poczucie obcowania z produktem premium, mimo, że żadnego z nich jeszcze nie miał w ręku.
Szukasz niestandardowych rozwiązań, których nie udało ci się znaleźć na naszej stronie? Skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta.
A jeśli chcesz dowiedzieć się dlaczego katalogi nie wyginęły jak mamuty, zajrzyj do artykułu:
Grafika użyta na okładce: https://betweenstudio.tumblr.com