Dzięki haptyce drukowane materiały reklamowe zyskują przewagę, jakiej nie mają nośniki cyfrowe. Kiedy w interakcji pojawia się dodatkowy zmysł — dotyk — przekaz jest lepiej zapamiętywany i zwiększa szanse na pozytywną decyzję o zakupie. Jak wykorzystać inżynierię dotyku w swoich działach marketingowych?
Haptyka, czyli inżynieria dotyku
Haptyka albo inżynieria dotyku to dziedzina, która skupia się na relacjach człowiek — materia, w których pojawia się dotyk. To właśnie za pomocą tego zmysłu uczymy się nowych rzeczy, zapamiętujemy je i rozumiemy. Zadaniem haptyki jest tłumaczenie zjawisk mechanicznych na kontekst zrozumiały dla naszego mózgu, pozwalający przetworzyć i wykorzystać informacje pozyskane za pomocą dotyku.
Dotyk — niewerbalna forma komunikacji
Wrażenia haptyczne (dotykowe) uzupełniają tradycyjną komunikację, odbieraną za pomocą wzroku (obraz, tekst) i słuchu (dźwięki, mowa). Im więcej zmysłów zaangażujemy w interakcję pomiędzy marką a odbiorcą, tym większa szansa, że osiągniemy komunikacyjny sukces.
Haptyka wspiera decyzje zakupowe
Dotyk nie tylko wpływa na decyzje zakupowe, ale wywołuje szereg skojarzeń z marką lub produktem, które powstały w przeszłości. Potrafimy przywołać w pamięci wrażenia, jakie pojawiły się pod wpływem fizycznego kontaktu z opakowaniem czy uszlachetnianą wizytówką. Wrażenia te z kolei kształtują obraz marki w świadomości, pozycjonując ją jako luksusową, elitarną, oryginalną lub dbającą o detale.
Przykładem marki, która wyjątkowo ceni haptykę w swoich działaniach marketingowych jest Apple. Zaangażowanie zmysłu dotyku w doświadczenia użytkowników jest posunięte do tego stopnia, że znaczenie ma nawet tempo zwalniania wieka pudełka iPhone’a, w celu wywołania pełnego napięcia wyczekiwania na ukazanie się produktu.
Gramatura, tekstura, wypukłości
Tekstura i walory wizualne wpływają na decyzje zakupowe, a właściwości sensoryczne je wspierają. Unikatowe kształty zwiększają uwagę i zachęcają do interakcji — przeczytania ulotki czy wypróbowania produktu. Zasadę tę rozumieją bardzo dobrze marki premium, których wydruki zakładają zwykle użycie papierów o wyższej gramaturze i uszlachetnień, eksponujących najważniejsze elementy przekazu.
Haptyka w druku pozwala na podniesienie płaskiego i dwuwymiarowego tradycyjnego tuszu do trójwymiaru opartego na wypukłościach i tłoczeniach. Tego rodzaju wzmocnienie sensoryczne w druku da się osiągnąć za pomocą uszlachetnień, wśród których najpopularniejsze to:
- Folia (błyszcząca, matowa lub soft touch, przypominająca w dotyku skórkę brzoskwini), którą w całości powleka się zadrukowany arkusz papieru
- Folia 3D (w Drukomacie masz do wyboru złotą, srebrną, miedzianą, czerwoną, różowo-złotą i holograficzną)
- Lakier UV, który eksponuje wybrane elementy w projekcie do druku
- Lakier UV 3D, który tworzy na powierzchni druku wypukłość
Poznaj nasze produkty w kategorii Druki Premium
Haptyka generuje silniejsze, głębsze i bardziej znaczące zaangażowanie z drukowanym elementem, ponieważ rozszerza komunikację o wymiar fizyczny. Wpływ fizycznych doświadczeń haptycznych jest znacznie większy niż tradycyjne płaskie wrażenia 2D i rezonuje głębiej w świadomości. Palec biegnący po uszlachetnieniach generuje więcej aktywności neurologicznej niż odbiór samym zmysłem wzroku.
Haptyka dodaje wartości produktom
Doświadczenia haptyczne potrafią kształtować postrzeganą wartość produktów. Kontakt z uszlachetnianym wydrukiem jest bardziej interaktywny i stanowi obietnicę wrażeń sensorycznych, jakie da kontakt z produktem. Haptyka czyni moment styku z marką bardziej namacalnym, przez co bardziej wartościowym i prawdziwym niż kontakt w środowisku wirtualnym.
Marka w wymiarze cyfrowym istnieje jako abstrakcyjny twór, marka w sferze fizycznej materializuje się, więc “istnieje bardziej”.
Przekazy komunikowane przy użyciu druku tworzą skojarzenia, które pozostają w pamięci na dłużej i pozytywnie wpływają na ocenę wartości marki. A im wyższa ocena, tym większa szansa, że konsument sięgnie po produkt. Dlatego coraz więcej firm produkujących dobra konsumpcyjne próbuje wykorzystać uszlachetnienia, nietypowe kształty i formaty opakowań, aby nadać swoim markom indywidualnej tożsamości i wyróżnić je na półkach z produktami tej samej kategorii.
Dołącz do nas na Linkedin ↓