Kilka dni temu Pantone ogłosił kolory, które mają zdominować rok 2021. Decyzje instytutu co roku wyznaczają kierunek pracy projektantów oraz przedstawicieli branży kreatywnej. Skąd wzięła się tradycja wyboru koloru roku? I jak daleko sięga historia tego wydarzenia?
O Pantone
Pantone jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych instytutów kolorystycznych świata. Przedsiębiorstwo zostało założone przez Lawrence’a Herberta w 1963 roku w amerykańskim mieście Carlstadt. Organizacja od początku zrzesza szerokie grono uznanych specjalistów od projektowania koloru, a eksperci-koloryści pochodzą z różnorodnych branż, począwszy od przemysłu tekstylnego, po wzornictwo przemysłowe. Pantone prowadzi badania dotyczące trendów kolorystycznych, a z jego wzornika korzystają graficy, projektanci oraz osoby niezwiązane z branżą kreatywną, dla których słynna paleta stanowi źródło inspiracji.
Kolor roku według Pantone
Od 20 lat Instytut Pantone wybiera kolor roku w oparciu o własną paletę barw. Przedstawiciele oddziałów z różnych krajów spotykają się jednej, wybranej lokalizacji, by debatować nad tym, jaki kolor zasługuje na tytuł Pantone Color of the Year. Dwudniowe obrady owocują decyzją, która musi zostać zatwierdzona z rocznym wyprzedzeniem. Rezultaty spotkania publikowane są w dedykowanym przewodniku PantoneView, który wyznacza trendy na nadchodzący sezon.
W Pantone Color Institute mamy globalny zespół ekspertów do spraw prognoz trendów – analizują aktualne wpływy kolorów, a także przewidują przyszłe trendy kolorystyczne z wyprzedzeniem od dwóch do pięciu lat. Członkowie zespołu są zaangażowani w prognozowanie trendów dla czołowych firm zajmujących się handlem materiałami, a także przemysłu modowego.
Laurie Pressman, wicedyrektor PANTONE Color Institute
Przeczytaj również:
Jaka filozofia stoi za inicjatywą Color of the Year?
Kolor roku reprezentuje to, co dzieje się aktualnie na świecie i w kulturze, nawiązując do trendów makroekonomicznych, designu, mody i ogólnych nastrojów społecznych.
Kolory uosabiają nasze zbiorowe doświadczenia i są zwierciadłem tego, co dzieje się w globalnej kulturze w danym momencie.
Aby lepiej zrozumieć tę ideę, poniżej znajduje się kilka uzasadnień wyboru kolorów roku z poprzednich lat.
⚫ 2016 PANTONE 13-1520 Rose Quartz i PANTONE 15-3919 Serenity
Rose Quartz i Serenity to kolory będące antidotum na zmartwienia współczesnego, pełnego stresu świata, w którym najważniejszymi wartościami są bezpieczeństwo, uważność oraz dobre samopoczucie.
⚫ 2017 PANTONE 15-0343 Greenery
Wybrany odcień nawiązuje do pierwszych dni wiosny, natury budzącej się do życia. Neutralny, ale pojawia się wszędzie – w modzie, designie, architekturze i urbanistyce. Greenery to również symbol ruchu eko.
⚫ 2018 PANTONE 18-3838 Ultra Violet
Ultra Fiolet jest kolorem złożonym, przywołującym na myśl tajemnice kosmosu, dającym przedsmak tego, co znajduje się przed ludzkością i symbolizującym wszechświat z jego nieograniczonymi możliwościami. Odcień ten symbolizuje oryginalność, pomysłowość i progresywne myślenie.
⚫ 2021 PANTONE 17-5104 Ultimate Gray + PANTONE 13-0647 Illuminating
Stonowana szarość i promienna żółć są odzwierciedleniem tego, co istnieje od zawsze. – Szary jest kolorem kamyków na plaży, skał i kamieni, które są wokół nas od milionów lat. Żółty nawiązuje do ciepła słonecznego światła, oznacza nadzieję, pozytywne myślenie i coś, na co warto czekać.
Propozycje kolorystyczne przedstawiane przez Pantone stanowią wyznacznik dla projektantów i przedstawicieli branży kreatywnej. Instytut wspiera twórców na każdym etapie pracy, od analizy trendów, po wybór kolorów. Wzorniki Pantone stanowią niezastąpioną pomoc podczas projektowania logotypów, tworzenia wizerunku firmy, materiałów marketingowych, projektowania graficznego lub animacji. W poligrafii farby Pantone stosuje się w zleceniach, gdzie szczególnie istotne jest odwzorowanie konkretnej barwy, niezależnie od wybranego podłoża i technologii druku.
Grafika na okładce: Pantone
2 komentarze
W 2021 roku czeka nas zderzenie dwóch światów: spokojnego, refleksyjnego szarego oraz energetycznego żółtego. Oby przyszły rok taki się właśnie okazał: refleksyjny i pełny energii.
Tego się trzymajmy! 🙂