Nacisk to ślad, który powstaje w momencie styku treści z formą. Nacisk jest niezbędny w procesie uzyskiwania ostatecznego efektu. Druk jest formą ekspresji stworzoną przez ludzi dla ludzi – to rzemiosło, które wciąż ewoluuje.
W XV wieku we Wrocławiu Kaspar Elyan wydrukował pierwszy tekst w języku polskim. Dziś w tym samym miejscu powstała przestrzeń prezentująca współczesne możliwości techniki, która pozwala przybrać myślom namacalną formę. Nacisk jest wyróżnieniem, powieleniem. Nacisk to druk.
30 września w przestrzeniach kultowego już “neonowego” podwórka przy ul. Ruskiej we Wrocławiu stworzyliśmy wydarzenie, którego brakowało w stolicy Dolnego Śląska. Stworzyliśmy NACISK – pierwszy festiwal druku. Stworzyliśmy nową, ogólnodostępną przestrzeń dla środowiska artystycznego, które z możliwości druku korzysta od zawsze. Jednocześnie chcieliśmy pokazać szeroką gamę funkcji wspomnianej techniki.
Podczas festiwalu ponad 40 indywidualnych grafików i ilustratorów zaprezentowało swoje prace w ramach targów. To nie była tylko przestrzeń do pokazania szerokiemu odbiorcy swoich projektów, to było miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń. Nie ma nic odkrywczego w stwierdzeniu, że najlepiej jest się uczyć od najlepszych – dlatego jako goście specjalni, w festiwalu wzięli udział: Patryk Hardziej – jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych polskich grafików i ilustratorów oraz Ryszard Kaja – wybitny polski grafik, plakacista i malarz. Twórcy podzielili się swoim doświadczeniem podczas specjalnych wykładów, a uczestnicy mieli możliwość osobistego spotkania z tak ciekawymi osobowościami.
Warsztaty z projektowania graficznego poprowadził Dawid Korzekwa – projektant graficzny, prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU). Prelekcję poprowadzi dla nas też Marcin Dąbrowski – wielki fan druku i fenomen w dziedzinie łączenia techniki i artystycznego myślenia, na co dzień działający w Łodzi. Część warsztatowa odbyła się w przestrzeni TIFF. Piętro wyżej stacjonują wyjątkowi dla Wrocławia artyści z IP Group, którzy na czas festiwalu udostępnili nam miejsce w celu stworzenia wystawy dedykowanej drukowi. Za tę przestrzeń odpowiadała jedna z ciekawszych grup artystyczno – projektowych założona przez Bartosza Mamaka i Grzegorza Myćka, dwóch pasjonatów plakatu – BIG POSTER. Na neonowym podwórku nie zabrakło też miejsca dla społeczności zinowej, coraz prężniej działającej na terenie naszego kraju, która przejęła część Surowca. Surowiec był punktem informacyjnym, który wraz z zakończeniem części targowo – wystawowej zamienił się w regularny klub festiwalowy z after party.