Plakat ma olbrzymią siłę przekazu. Może być nośnikiem reklamowym, tablicą ogłoszeń, miejscem promocji, a nawet punktem informacyjnym. Jak to się dzieje, że w czasach internetowej rewolucji, plakaty wciąż przyciągają, kuszą i skutecznie kradną uwagę?
Historia plakatu zaczyna się na przełomie XVII/XVIII wieku, a gdyby przyjąć, że afisz stanowił pierwowzór plakatu – jego korzenie sięgają nawet XV wieku. Afisz miał głównie charakter informacyjny lub reklamowy. Z czasem forma ta ewoluowała w plakat, który obecnie można uznać za jedną z dziedzin sztuki.
Od funkcji informacyjnej po środek artystycznej wypowiedzi
➜ Paryska Bohema otwiera nowy rozdział
Narodziny plakatu zapowiadają litografie Rouchona i Badry’ego oraz prace postimpresjonistycznego artysty Henriego de Toulouse – Lautreca.
Za ojca plakatu jednak uznaje się Julesa Chereta. Jego prace łatwo rozpoznać – jaskrawe, proste i nawiązujące do malarstwa impresjonistycznego, podkreślone wyjątkowym liternictwem.
Ciekawostka:
Historycy sztuki datują narodziny plakatu artystycznego na drugą połowę XIX wieku. Wynalezienie techniki litografii, dzięki której możliwe było wprowadzenie koloru oraz lepsze związanie ilustracji z tekstem pozwoliło na rozwój dziedziny sztuki, jaką jest plakat.
👉 Zobacz jakie plakaty możesz zamówić w drukomat.pl 👈
➜ Secesja i inspiracje sztuką japońską
Koniec XIX wieku to szczególny czas dla plakatu – rodzi się inspirowana sztuką Dalekiego Wschodu secesja – nurt, którego największymi przedstawicielami byli Aubrey Vincent Beardsley i Alfons Mucha. W tym samym czasie w Polsce tworzą między innymi: Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski i Stanisław Kamocki.
➜ Posterowy boom
Wiek XX to czas rozkwitu formy, jaką jest plakat. Wraz z postępem technologicznym, zmieniają się możliwości wyrazu poprzez ten rodzaj komunikacji wizualnej, a rozwój fotografii rozpoczyna erę grafiki użytkowej, na którą zapotrzebowanie staje się większe, niż kiedykolwiek wcześniej. Druga połowa dwudziestego wieku należy do plakatu filmowego – to właśnie wtedy powstają pierwsze – a dziś kultowe – postery z bohaterami największych kinowych hitów.
➜ Mieszanka technik i światów
Plakat współczesny to miks nurtów i technik, które wzajemnie się przenikają, a artyści czerpiąc z przeszłości, oferują zupełnie nową jakość, tworząc kreacje, na które bohaterowie minionych epok nie mogliby sobie pozwolić. Zaawansowane programy graficzne umożliwiają mariaż nowoczesnych technik z rysunkiem, fotografią i malarstwem, co pomaga jeszcze lepiej wyrazić wizję artysty. Wyzwaniem jest jedynie druk – poligrafia musi nadążyć za cyfrowym postępem, aby plakat nadal mógł zajmować wysokie miejsce wśród najpopularniejszych materiałów drukowanych.
Śledź stronę Festiwalu Druku NACISK na Facebooku i poznawaj sylwetki najważniejszych, współczesnych polskich twórców plakatu oraz grafiki użytkowej.
Przeczytaj również ☟
Dziś funkcja użytkowa plakatu (informowanie, reklamowanie), przeplata się z kreacjami o silnym, artystycznym i niekomercyjnym wyrazie. Dwa światy – wydawałoby się – nie do pogodzenia, funkcjonują w symbiozie, a dla obu koncepcji jest miejsce, zarówno w świecie reklamy, jak i sztuki.
Okładka artykułu: Koncepcja plakatów dla marki BURN, projekt: agencja BETCParis