Siła opakowania w handlu jest niekwestionowana, a to w czym znajduje się produkt, czasami sprzedaje lepiej niż niejedna reklama. Dowiedz się, co to takiego packvertising i naucz się wykorzystywać moc tego zjawiska, projektując własne działania marketingowe.
Packvertising zmienia zwykłe opakowania w efektywne narzędzia komunikacji i uzupełnia działania reklamowe w digitalu i outdoorze.
Packvertising – opakowanie jako forma reklamy
Opakowanie od dawna nie służy tylko do ochrony produktu, a jego powierzchnia potrafi być efektywnie wykorzystana, będąc skutecznym nośnikiem reklamowym. Sama nazwa to połączenie słów packaging i advertising, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza reklamę na opakowaniu lub z wykorzystaniem opakowania.
Packvertising to koncepcja zamykająca w sobie wiele elementów. Polega na tym, że opakowanie traktujemy jako niezależny, suwerenny kanał reklamowy. Ważne oczywiście jest też to, żeby komunikacja na nim zawarta była spójna z komunikacją marki, dystrybuowaną w pozostałych kanałach.
Sebastian Śnieciński, CMO w drukomat.pl
Przeczytaj również ten artykuł ↓
Packvertising jako element strategii reklamowej
Charakterystyczne i wyróżniające się opakowanie stanowi doskonały znak rozpoznawczy marki. Prawdopodobnie znasz przynajmniej kilka przykładów, gdzie identyfikacja wizualna, przekalkowana na opakowanie, uzupełnia pozostałe działania marketingowe i wspiera komunikację, wspaniale kotwicząc w umysłach grup odbiorczych, a także przypadkowych osób, które nigdy nie kupiły żadnego produktu danej marki, ale doskonale wiedzą, kto za nimi stoi (spróbuj sobie przypomnieć podobną sytuację z własnego doświadczenia).
Opakowanie to więcej niż ochrona produktu
Packvertising to doskonały przykład marketingowego niemarnowania. Podstawowa funkcja opakowania to ochrona produktu podczas transportu, magazynowania i ekspozycji na sklepowych półkach, natomiast wcale nie musi być jedyną. Połączenie użytkowości z działaniami marketingowymi sprawia, że marka wygrywa podwójnie — mając zabezpieczony produkt i dodatkową powierzchnię reklamową, która wspiera sprzedaż.
Packvertising to oszczędność
Packvertsing jako koncepcja działań połączonych, daje spore pole do oszczędności. Ponieważ opakowanie jest niezbędnym elementem uzupełniającym produkt, umieszczenie na nim elementów komunikacji marketingowej stanowi działanie optymalizujące wydatki na reklamę. Pudełko, butelka czy doypack stają się dodatkową powierzchnią reklamową, dostępną od ręki i własną, niewymagającą ponoszenia dodatkowych kosztów.
Przykłady udanego packvertisingu
Ponieważ nic nie działa lepiej na wyobraźnię niż obraz, poniżej znajdziesz kilka ciekawych graficznych przykładów z rynku (i Behance’a!), które pokazują różne aspekty packvertisingu (od storytellingu, po zwiększanie brand awareness czy kierowanie komunikacji do konkretnej grupy docelowej za pomocą opakowania). Spójrz na wybrane projekty i zainspiruj się do zmian we własnych działaniach marketingowych.
Piękny projekt opakowania, które nawiązuje do wartości marki za pomocą minimalistycznego designu i eko surowców. Widać tutaj również konsekwencję (etykieta pojemnika na kosmetyk oraz ochronne pudełko wyglądają jednakowo).
Pudełko herbaty potrafi opowiedzieć historię! A właściwie nie jedno, a trzy. W projekcie zastosowano ciekawy zabieg graficzny (kontynuacja wzoru na kolejnych opakowaniach), który zachęca do kupna więcej niż jednego produktu.
Opakowanie marki PERIOD zostało zaprojektowane tak, aby trafiać do konkretnej grupy docelowej. W czasie poprzedzającym te szczególne dla kobiet dni często pojawia się nieodparta chęć zjedzenia czekolady. Produkt jest odpowiedzią na tę potrzebę, a opakowanie w sposób wymowny komunikuje w jakim „okresie” po niego sięgać.
Cały projekt można obejrzeć tutaj.
Kolejne opakowanie z pewnością wyróżni się na półce z ciepłymi napojami. W identyfikacji zostały zastosowane ilustracje, które nawiązują do ceremonii picia herbaty, a twarze postaci umieszczonych na etykietach, wyrażające błogość, kierują wyobraźnię w stronę wysublimowanego smaku herbaty, zachęcając do zakupu.
Zobacz więcej tutaj.
Podpowiedź:
Zaproszenie do współpracy znanej osoby ze świata artystycznego to świetne posunięcie marketingowe, a umieszczenie powstałej w wyniku takiej kooperacji ilustracji na opakowaniach to doskonały wyróżnik i bonus do rozpoznawalności, ponieważ twórczyni lub twórca prawdopodobnie również będą chcieli się pochwalić projektem we własnych mediach (np. społecznościowych).
Ostatni projekt łączy w sobie użytkową funkcję opakowania z miejscem ekspozycji brandingu, a także stanowi świetny przykład zastosowania personalizacji (imię osoby zamawiającej miesięczną subskrypcję suplementów). Dzięki temu, że pudełko pełni funkcję podajnika, każdy, kto będzie sięgać po swoją codzienną porcję witamin, zetknie się również z identyfikacją wizualną marki.
Więcej o tym projekcie tutaj.
Masz pomysł na opakowanie, ale nie wiesz od czego zacząć?
→ Tutaj znajdziesz mnóstwo świetnych osób, specjalizujących się w projektowaniu, które pomogą ci stworzyć projekt od strony graficznej.
A gdy już będziesz mieć wymarzony projekt, opakowania wydrukujesz → tutaj.
Masz pytania lub szukasz czegoś niestandardowego? Napisz do nas, pomożemy.
Przeczytaj również ↓
Grafika na okładce: Julia Brok