Co wziąć pod uwagę zlecając projekt do druku? Cóż, pytanie nie należy do najprostszych i wymaga poruszenia złożonych kwestii, poczynając od formatu plików, na technologii druku kończąc. My jednak postanowiliśmy się z tym tematem zmierzyć i jakiś czas temu na naszym profilu na Facebooku zapoczątkowaliśmy serię postów, które można odnaleźć wpisując w pole wyszukiwania #Projektna5. Dla wszystkich, którzy nie korzystają z tej platformy mamy dziś artykuł, który w syntetyczny sposób zbiera całą wiedzę z tamtych publikacji. Warto dodać, że na tym nie koniec, a z uwagi na wysoką wartość merytoryczną tych wpisów, planujemy kontynuację naszego cyklu. Bądźcie z nami! A tymczasem…👇
◼ FORMAT
Na początek na warsztat bierzemy formaty, których jest tak dużo, że można się w nich pogubić! 🤯 Już na etapie projektu graficznego trzeba o nim myśleć, bo właśnie do niego dostosowuje się plik do druku. Podobnie jak w przypadku wyboru rodzaju i gramatury papieru, format powinien być dobrany do typu poligraficznego produktu. Ulotka raczej nie powinna być wielkości plakatu, a wizytówka – wielkości ulotki. Każdy z tych produktów ma zazwyczaj ogólnie przyjęty, standardowy rozmiar.
CIEKAWOSTKA
Dostępne formaty dla poszczególnych produktów sprawdzisz w naszym selektorze (np. wybierając wizytówkę i klikając w pole FORMAT, zobaczysz, że do wyboru masz 85 x 55 albo 90 x 50 mm) – zajrzyj tam jeszcze zanim zaczniesz projektować i sprawdź pod jakie wymiary przygotowywać plik.
Przeczytaj również:
◼ LICZBA STRON
Sprawa wydaje się banalna, ale potrafi przysporzyć wielu problemów, zwłaszcza na etapie weryfikacji plików do druku, kiedy okazuje się, że wszystkie strony nie zostały wypełnione treścią, a w projekcie pojawiają się “białe plamy”. Jak się przed tym ustrzec? Za przykład weźmy katalogi.
Liczba stron w katalogu zawsze jest mnożnikiem wartości 4, co oznacza, że katalog powinien składać się odpowiednio z 8, 16, 20, 24 stron itd., z pominięciem okładki. Zagospodarowanie treścią wszystkich stron sprawi, że unikniesz pustych, niezadrukowanych miejsc w swoim projekcie.
Jakie jest najważniejsze słowo do zapamiętania z tej lekcji?
Parzyście! 🙂
Sprawdź naszą ofertę katalogów:
◼ FORMAT BRUTTO I NETTO
Format netto to format ostateczny gotowego wyrobu poligraficznego. Z kolei format brutto to po prostu format netto, powiększony o spady drukarskie (o tych więcej poniżej). Spójrz na grafikę, która prawdopodobnie wyjaśnia to jeszcze lepiej. Proste, kiedy już to wiesz, prawda? 😊
◼ SPADY
Wiedząc co to takiego format brutto i netto, spady nie będą problemem. Spad drukarski to obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Poprawne zastosowanie spadów daje gwarancję, że to, co drukujesz, nie wyjdzie poza krawędź arkusza. Wielkość spadu może być różna, choć zazwyczaj jest to od 3 do 5 mm – zadbaj o taki zapas, aby mieć pewność, że część Twojego projektu nie da nogi tam, gdzie wzrok nie sięga. 😉
◼ PLIKI DO DRUKU
JPG, TIFF czy PDF? 🤔 Format plików to jedna z ważniejszych kwestii podczas zlecania projektów do druku, która początkującemu grafikowi potrafi spędzić sen z powiek. Na szczęście sprawa nie jest wcale tak skomplikowana, kiedy się wie, jak. Najczęściej wykorzystywanym formatem pliku do druku jest PDF, ponieważ pozwala na zapis grafiki wektorowej. Jest to szczególnie ważne, kiedy przesłany do drukarni projekt ma być drukowany w różnych rozmiarach. Modyfikacja rozmiaru grafiki nie wpływa negatywnie na jej jakość i zostaje ona zachowana również w momencie eksportu projektu z programu graficznego do formatu PDF.
◼ RODZAJ I GRAMATURA PAPIERU
W tym akapicie pojawi się kilka słów o papierze w druku. Ten aspekt jest ważny, kiedy chcesz zadbać o wyjątkową oprawę wizualną wydruku skomplikowanego i wymagającego projektu graficznego, w którym liczy się każdy detal. Oprócz rodzaju papieru, istotna jest również jego gramatura. Podłoże i jego grubość dobiera się najczęściej do rodzaju materiału drukowanego. Spójrz na poniższe przykłady:
🔹 Gazetki reklamowe – najczęściej używany papier to kreda połysk o niskiej gramaturze, np. 90 g – dzięki temu kartki w gazetce są giętkie, materiał łatwo się ją przegląda, a tym samym koszt produkcji wielotysięcznych nakładów nie jest zbyt wysoki.
🔹 Katalogi – w przypadku tych produktów zwykle mamy do czynienia z papierem grubszym – kreda połysk lub mat od 130 g w górę, a jeśli zależy ci na efekcie “wysokiej półki”, warto sięgnąć po papiery ozdobne, np. Kraftliner lub Woodstock Betulla.
🔹 Wizytówki – tutaj również sprawdzą się grubsze podłoża, (o gramaturze 250 g w górę), dodatkowo, w tym rodzaju produktu również zdadzą egzamin papiery ozdobne, np. Materica Kraft, Sirio Color albo Freelife Kendo.
💡 Dobieraj papiery, które dobrze komponują się z projektem graficznym i przeznaczeniem docelowego produktu drukowanego.
Więcej na temat papierów ozdobnych 👇
◼ USZLACHETNIENIA
Jeśli szukasz sposobu na “dopalenie” projektu graficznego, dodatki takie jak lakier UV albo folia “zrobią robotę”. W drukomat.pl, w zależności od produktu i rodzaju podłoża, do wyboru masz:
🔹 folię połysk
🔹 folię mat
🔹 folię mat z lakierem UV wybiórczym
🔹 folię soft touch
🔹 folię soft touch z lakierem UV wybiórczym
Jak dodawanie uszlachetnień do projektu wygląda od strony przygotowania środowiska pracy? Znów jako przykład weźmiemy katalog, w którym uszlachetnienia możesz zastosować na zewnętrznych stronach okładki.
Właściwie przygotowany plik z projektem powinien mieć nie dwie, a trzy strony. Trzecia będzie lakierem, a konkretniej – wskazaniem miejsca w projekcie, w jakim lakier ma się znaleźć.
💡 Wybieraj uszlachetnienia zawsze wtedy, gdy chcesz podnieść walory wizualne wydruku albo podkreślić konkretny element graficzny w projekcie.
Uważasz, że ten artykuł był przydatny? Podziel się linkiem z innymi! Możesz dać nam również znać w komentarzu jakie tematy chętnie zobaczysz w kolejnych częściach serii Projekt na 5.