Jak korzystać z zewnętrznych nośników reklamy bez szkody dla przestrzeni publicznej? Jest kilka sposobów na to, by robić to dobrze.
Billboard jako część zielonych płuc miasta
Kompromis pomiędzy efektywnym wykorzystaniem reklamy wielkoformatowej a niezakłócaniem estetyki przestrzeni miejskiej jest możliwy. W ostatnich latach obserwujemy wiele interesujących projektów, które wielki format wykorzystują między innymi do sygnalizowania ważnych tematów społecznych.
Poniżej: wspólny projekt Coca-Coli i WWF — zielony billboard pochłaniający zanieczyszczenia z powietrza, którym oddycha miasto.
Podobny “żyjący” billboard został wykorzystany w kampanii sieci komórkowej O2. W akcji promującej zrównoważony rozwój pojawiły się również w pełni poddające się recyklingowi plakaty A6.
Citylight dobrze wkomponowany w tkankę miejską
Są takie miejsca w przestrzeni miejskiej, w których reklama zewnętrzna potrafi harmonijnie współgrać z otoczeniem. Citylighty — zwykle umieszczane na przystankach komunikacji miejskiej lub w pobliżu popularnych ciągów komunikacyjnych, będą wywoływać zupełnie inne wrażenie, niż baner zawieszony na fasadzie zabytkowej kamienicy.
Plakaty reklamowe, osadzone w bocznych ścianach wiat przystanków autobusowych czy tramwajowych nie tylko nie zaburzają estetyki przestrzeni miejskiej, ale często stanowią wartość dodaną do miejsca, w którym się pojawiają:
• przyciągają uwagę osób na przystankach, uatrakcyjniając czas oczekiwania na środek transportu,
• zachęcają do aktywności, jeśli scenariusz reklamy zakłada wchodzenie w interakcję z odbiorcami,
• pełnią rolę edukacyjną, (co pokazuje poniższy przykład).
W kampanii Science World Canada w kreatywny i zabawny sposób wykorzystano format citylightu do promowania ciekawostek naukowych. W kreacji po prawej stronie, zamiast plakatu wykorzystano samoprzylepną folię.
Głos kampanii społecznych
Nośniki reklamy zewnętrznej potrafią być akceptowane nawet w najbardziej niewygodnych miejscach przestrzeni publicznej pod warunkiem, że przekaz, jaki niosą, wart jest tej ceny. Przykładem takiego kompromisu są kampanie społeczne, które chętnie w działaniach komunikacyjnych wykorzystują siłę wielkiego formatu, często wybierając billboardy lub plakaty jako główne nośniki przekazu.
Poniżej: regionalna kampania przeciwko przemocy wobec kobiet (USA).
Baner reklamowy wykorzystany w kampanii Twittera zachęcającej do noszenia masek podczas pandemii COVID19.
Elementy reklamy zewnętrznej doskonale uzupełniają kampanie digitalowe, czego przykładem są projekty uwzględniające kody QR, które mają zachęcać do eksplorowania tematu pojawiającego się w drukowanych materiałach komunikacyjnych.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj ↓
Plakaty w służbie kultury
Plakat jest jedną z najbardziej lubianych form reklamy zewnętrznej. Powodem może być fakt, że do promocji swojej działalności często wybierają go ośrodki kultury oraz osoby reprezentujące świat artystyczny. Pojawiające się w przestrzeni miejskiej materiały drukowane promujące wydarzenia kulturalne same w sobie potrafią być dziełem sztuki. Do stworzenia projektów graficznych często angażowane są uznane artystki i artyści, a plakaty — po zdjęciu z reklamowych słupów — często trafiają do prywatnych i publicznych kolekcji.
Po lewej: projekt promujący wydarzenie artystyczne. Streetartowy przekaz został dodatkowo wzmocniony wykorzystaniem pilśniowej płyty, na którą naklejono plakat.
Po prawej: Plakat zaprojektowany z okazji Międzynarodowego Dnia Muzeów. Projekt autorstwa Aysel Jabbar.
Wszystkie rodzaje reklamy zewnętrznej zaprezentowane na przykładach wydrukujesz w drukomat.pl.
Jeśli zaciekawił cię ten artykuł, możesz zajrzeć jeszcze tutaj ↓