Czy drukowanie może być eko? Dziś na blogu mamy dla was kilka podpowiedzi jak ograniczyć negatywny wpływ druku na naturalne otoczenie, jakie metody druku wybierać oraz jakie nawyki sobie wypracować, by dobre praktyki, wynikające z troski o środowisko, stały się stałą częścią pracy w obrębie zleceń poligraficznych.
➤ Dokładnie określ potrzeby
Zanim przejdziemy do najmniej inwazyjnych technik druku i wyboru papieru, warto zacząć od podstaw. Odpowiedz sobie na pytanie czego dokładnie potrzebujesz i w jakim nakładzie? Czy warto drukować „na zapas”? Czy np. katalog, który zlecasz do druku będzie aktualny za kilka miesięcy albo za rok? Jeśli twoje materiały reklamowe wymagają częstego aktualizowania, zamów taki nakład, co do którego nie ma wątpliwości, że się rozejdzie. Nie zamawiaj na przysłowiową zakładkę – ulotki czy katalogi zabierające miejsce w szafach to nie jest dobre rozwiązanie. Podobnie będzie z kalendarzami – jeśli zamówisz zbyt dużo – po upływie roku, kalendarz już nikomu się nie przyda.
➤ Wartość użytkowa druku
To coś, co możesz zaplanować już na etapie projektu, który jeszcze nie nabrał formy materialnej. Czy warto zlecać do druku coś, co po przeczytaniu lub obejrzeniu trafi prosto do śmietnika, bez jakiejkolwiek interakcji z odbiorcą? Jeśli to możliwe, spróbuj pomyśleć o swoim katalogu, ulotce czy wizytówce jak o rzeczy wielokrotnego użytku. W przypadku katalogu będzie to np. zabezpieczenie miejsca na notatki, mapy myśli albo dodanie jakiegoś elementu angażującego uwagę, który pozwoli wciągnąć odbiorcę w świat, rozciągający się przed nim od pierwszych stron. Wizytówka może mieć interesujący design, a ulotka np. zawierać z góry ustalone kody rabatowe na zakupy w kolejnych miesiącach, co sprawi, że klient zachowa ją na dłużej. Pomysłów jest oczywiście dużo więcej!
➤ Druk cyfrowy czy offsetowy?
Jeśli masz już pewność co do nakładu oraz projekt, który poza wartością informacyjną i estetyczną posiada dodatkowo aspekt użytkowy, czas wybrać technologię druku, która będzie optymalna pod względem kosztów, ale i również miała na uwadze jak najmniejszy negatywny impakt na środowisko. Jeśli nie potrzebujesz dużego nakładu (do 500 egzemplarzy), korzystaj z druku cyfrowego. Przy większej skali dobry będzie druk offsetowy.
💡 Ciekawostka:
W drukomat.pl sami dobieramy optymalną technologię druku. Dzięki temu podczas składania zamówienia ten aspekt możesz pominąć i skupić się na kwestiach takich jak odpowiedni nakład czy dobór podłoża.
Ważne:
Wspomniany powyżej nakład 500 sztuk to “granica umowna” i może różnić się w zależności od produktu. Zdarza się, że nawet 100 sztuk katalogów drukowane jest offsetowo. Wynika to ze złożoności produktów poligraficznych, która jest tak duża, że czasami trudno wskazać jednoznacznie i podać gotowe rozwiązanie w kwestii doboru technologii produkcji.
➤ Wybór papieru
To równie ważna kwestia, jak dobór technologii druku. Wbrew pozorom, papier z recyklingu nie jest najlepszym wyjściem, ponieważ nie nadaje się do większości wydruków (bywa trudny w zadruku i zmniejsza czytelność).
Bardziej niż wybór eko papieru liczy się to, czy wybierając podłoże nie odetniemy mu możliwości ponownego przetworzenia.
➤ Papier kredowy czy offsetowy?
Wszystko zależy od metody druku i dostępnego budżetu. Papier kredowy jest surowcem tanim i w związku z tym także niezwykle popularnym, ale warto pamiętać, jak wygląda proces produkcyjny tego podłoża (rdzeń z celulozy powlekany jest węglanem wapnia z domieszkami wybielającymi). Dlatego zlecając druk w nakładzie większym niż umowne 500 egzemplarzy, warto pomyśleć o papierze niepowlekanym – wydruk łatwiej podda się recyklingowi niż ten sam produkt, wykonany na papierze kredowym.
💡 Przeczytaj również:
Podpowiedź:
Jeśli chcesz sprawdzić różnicę pomiędzy papierem powlekanym, a niepowlekanym, skorzystaj z wzornika papierów ▼ https://www.drukomat.pl/wzornik-papierow.
➤ Papier certyfikowany
Zanim zlecisz projekt do produkcji, możesz również zapytać o dostępność papieru certyfikowanego. To droższa opcja, ale warta uwagi. Drukując na papierze z certyfikatem, masz pewność, że surowiec pochodzi z kontrolowanych upraw. Jednym z najbardziej znanych certyfikatów jest FSC (drewno do produkcji papieru pochodzi z upraw o zrównoważonym poziomie zarządzania i chroniących różnorodność biologiczną, a pozyskiwanie drewna odbywa się zgodnie z prawem).
Teraz już wiesz, że tylko kilka kroków dzieli Cię od bardziej zrównoważonego druku. Nie musisz rezygnować z materiałów drukowanych, które nadal mogą cieszyć twoich odbiorców.