Można powiedzieć, że to już tradycja! Zestawienie najciekawszych trendów w grafice, prognozowanych na nadchodzący rok właśnie pojawiło się na naszym blogu. Czytaj, oglądaj i wykorzystuj, planując przyszłoroczne kreatywne przedsięwzięcia (nie tylko graficzne!).
Geometryczne kształty
Trójkąty, koła i kwadraty swoją pozycję w świecie grafiki zawdzięczają przede wszystkim Bauhausowi. Ponad sto lat tradycji, a licznik bije dalej, geometrycznie kształtując wyobraźnię marek i osób reprezentujących świat artystyczny. Nic w tym dziwnego, czyste kształty, linie i proste kompozycje w podstawowych i niekrzykliwych kolorach, kojarzą się z łatwością obsługi i przystępnością. Kreacje bazujące na geometrii i ograniczeniu liczby elementów dobrze odpowiadają na potrzebę transparentności, wyrażając prostotę i komunikując łatwość w odbiorze, co trudniej jest osiągnąć za pomocą bardziej finezyjnych i wyszukanych kreacji.
Surrealizm
Kolejny trend, który od lat nie schodzi z kreatywnego piedestału! Surrealizm zaskakuje, przełamuje konwencje i rozpala ciekawość, aby odkrywać, eksplorować i domyślać się, a każdy moment spędzony na takiej aktywności to dodatkowa kotwica trzymająca obraz w umysłach osób, które go zobaczyły. Surrealizm łatwo wpisać w niekonwencjonalny projekt, którego celem jest wywoływanie emocji i pozostawienie niedopowiedzeń, ale także sprawdzi się w eleganckim i nowoczesnym podejściu, jako element przełamujący monotonię w harmonijnych i wyważonych kreacjach.
Minimalizm pełen kolorów
W artykułach o trendach z poprzednich lat pojawiał się już minimalizm, ale jego kolorowa wersja to nowość nadchodzącego sezonu. Minimalistyczne podejście w grafice doskonale wpisuje się w konwencję „jak powiedzieć dużo nie mówiąc wiele”, dlatego tak chętnie wybierane jest przez marki bazujące na stonowanej i niekrzykliwej identyfikacji wizualnej, poszukujące prostoty i wyrafinowania. Kolory wprowadzają emocje, energię i „życie” do kreacji, które — pozornie uchodzące za mało emocjonujące — zaczynają dzięki barwom zyskiwać zupełnie innego wymiaru.
Maksymalizm
Na drugim końcu spektrum mamy coś zupełnie nowego — trend, który w pewnym sensie przejawiał się już w psychodelii dominującej w dwóch ostatnich latach. Maksymalizm w 2023 wypłynie na pełne wody kreatywnego oceanu, pozostając w totalnej kontrze do wyważonego i nieskalanego nadmiarem minimalizmu. Maksymalistyczne projekty będzie cechować dążenie do zniesienia wszelkich granic i bezwstydne zachwycanie przesytem. Maksymalizm stanie się jednym z możliwych kierunków dla marek stawiających na indywidualizm, których tożsamość ma zrywać z konwencjami i stać w opozycji do status quo.
Fonty szeryfowe
W liternictwie będzie królować klasyka! Nadchodzący rok to czas “szeryfów”, które zdominują identyfikacje wizualne, treści na stronach internetowych i w materiałach reklamowych. Zalążek tej tendencji widać już w rebrandingach wielu marek, porzucających minimalistyczną, prostą typografię na rzecz klasyki znanej z wydawnictw drukowanych. Fonty szeryfowe kojarzą się z tradycją, stabilnością i poczuciem bezpieczeństwa, dlatego sprawdzą się tam, gdzie liczą się zaufanie i długofalowe relacje z grupami odbiorczymi. Wybór fontu szeryfowego w czasach, kiedy komunikacje od lat dążące do uproszczenia, przesycone są bezszeryfowymi typografiami to również sposób na wyróżnienie się i dodatkowy punkt na skali oryginalności.
Brutalizm
Jest i on! Kontrowersyjny, obrazoburczy i kontestujący. Brutalizm z założenia ma wyglądać surowo i przypadkowo – jak niedokończony projekt, a czasami nawet twórcze przedsięwzięcie osoby stawiającej pierwsze kroki w świecie grafiki. Brutalizm burzy mury wyobraźni i pozwala wyrażać się niemal bez ograniczeń, dlatego świat artystyczny i marki będą coraz chętniej spoglądać w jego stronę — na pohybel purystom i ku uciesze wszystkich osób uzależnionych od wychodzenia ze strefy komfortu.
Inkluzywność
Inkluzywność oznacza włączanie, a w jej definicję wpisują się takie aspekty jak płeć, kultura, rasa, zdolności i dostępność. Mówiąc o inkluzywności jako o trendzie warto zauważyć, że zjawisko nie dotyczy tylko projektowania graficznego, ale komunikacji w ogóle. Odkąd świat stał się globalną wioską za sprawą internetu, jesteśmy bardziej świadomi naszej różnorodności. Otwarcie się na to zagadnienie w projektowaniu graficznym ukazuje piękno tego, kim jesteśmy jako ludzkość. Reprezentacja uwzględniająca różnorodność stwarza przestrzeń dla większej liczby głosów, pomysłów i perspektyw, które nie były zauważane przez większą część historii. Graficzne manifestowanie potrzeby wyrównywania szans to milowy krok w kierunku bardziej zróżnicowanego, kulturowego krajobrazu, a dla marek okazja do nawiązania dialogu z nowymi grupami odbiorczymi.
Inspiracje naturą
Świat grafiki niejeden raz udowadniał, że warto mówić o tym co ważne, a opowiadanie obrazem ma równie wielką moc jak słowa. Jednym z takich tematów jest dobro naturalnego otoczenia, którego degradacja postępuje od lat i z roku na rok zdaje się przyspieszać. Inspiracje naturą w grafice to z jednej strony oddanie hołdu ekosystemowi, bez którego człowiek nie mógłby żyć, z drugiej — wykorzystanie okazji do zwrócenia uwagi na zagadnienia związane z ekologią czy ochroną środowiska, o których mówienie nigdy wcześniej nie było tak istotne, jak teraz.
Odręczne ilustracje
Zwrot w stronę tradycji wybrzmiewa w wielu nadchodzących trendach, a poszukiwanie autentyczności w komunikacji wizualnej nie będzie kończyć się na fontach szeryfowych. Obranie kierunku w stronę odręcznych ilustracji będzie sprzyjało budowaniu przyjaznego, ciepłego wizerunku i tworzeniu klimatu otwartości. Marki stawiające na personalizację i indywidualne podejście chętnie będą sięgać po to narzędzie, łamiąc bariery oficjalnej komunikacji i starając się dotrzeć bliżej osób, które im zaufały.
Przeczytaj również:
Grafika na okładce: Natalia Artemenko
Źródła grafik:
https://www.behance.net/gallery/100628833/Pedro-Manhaes-Arq-Identidade-Visual
https://www.behance.net/gallery/139148395/Collage-Art-I-Armenian-Poets
https://www.behance.net/gallery/137188363/PosterLad-2021-series-Month-12
https://www.behance.net/gallery/153688469/DESTROY-MUTANT-MASHUP
https://www.behance.net/gallery/153116439/Li-ning-x-Way-of-Wade-Be-A-Dreamer-Series
https://www.behance.net/gallery/112467475/Desiguales-Vice
https://www.behance.net/gallery/146972255/La-Citta-Sensoriale
https://www.behance.net/gallery/117251781/Keron-Brand-Identity
https://www.behance.net/gallery/151484215/Meu-Mercadinho-Teatro-Comunidade
https://www.behance.net/gallery/113240661/Finn
https://www.behance.net/gallery/66382241/Ochaya-Matcha
https://www.behance.net/gallery/146766881/Fashion-Styling-Positive-Maximalism
https://www.behance.net/gallery/112268727/Mindfuless-A-Report-on-the-Future-of-Mindfulness
https://www.behance.net/gallery/106507605/Wriggle-Mural-%28Mock-Up%29
https://www.behance.net/gallery/153521247/Kreol-Font-Family
https://www.behance.net/gallery/145266303/Fitzgerald-Classic-Retro-Serif-Font
https://www.behance.net/gallery/121775347/QUINLLIYK-RETRO-SERIF-FREE-FONT
https://www.behance.net/gallery/147000795/Audela-Font-Family
https://www.behance.net/gallery/148755621/Beautiful-Nostalgia-Typeface
https://www.behance.net/gallery/96755907/Black-Pig
https://www.behance.net/gallery/152349205/Biography-longread-TOMM-ASH
https://www.behance.net/gallery/129334597/FCK-FAST-FASHION-Awareness-Campaign
https://www.behance.net/gallery/131846849/Tai-Loy-Dia-de-la-Diversidad-e-Inclusion
https://www.behance.net/gallery/120729431/MOVEINMAY
https://www.behance.net/gallery/152543601/ACCEPTANCE-A-COMMENTARY-ON-INCLUSIVITY
https://www.behance.net/gallery/151384173/VARNE
https://www.behance.net/gallery/153512647/Eas-Fors-Isle-of-Mull-Knit
https://www.behance.net/gallery/135851665/Alvor
https://www.behance.net/gallery/119612551/pavimento-Branding-Illustrations
https://www.behance.net/gallery/124875279/The-Taste-Therapy
https://www.behance.net/gallery/151979257/Mostra-Cine-Cidade