Półmetek roku 2020 jest już za nami, to idealny czas na podsumowanie trendów projektowych. Co w twórczości piszczy, szepce, a co growluje?
Minimalizm najważniejszym trendem projektowym w 2020
Też uważasz, że prostota jest szczytem wyrafinowania? Rok 2020 celebruje minimalistyczne projekty i rozsmakowuje się w szczególe i odejmowaniu.
W tym roku królują projekty, obrane z nadmiaru i wpisujące się w trend brutalizmu (z franc. „surowy”). W przebodźcowanym świecie, minimalistyczne realizacje bywają naprawdę kojące. Przykłady? Proszę bardzo.
#Minimalizm w kolorach
W 2020 roku wygrywają projekty mono- i dichromatyczne. Rządzą kolory pastelowe i stonowane lub przeciwnie – mocne i bezkompromisowe. Mniej, znaczy więcej, a oszczędność kolorystyczna wybrzmiewa mocniej niż przesyt.
.
#Minimalizm w fontach
Prostota przekłada się także na wybór kroju pisma. W 2020 roku królują proste, bezszeryfowe fonty. Bywają maksymalnie powiększone, a nawet „wystają” poza projekt. Coraz częściej twórcy rezygnują z ilustracji, na rzecz liter.
#Trend EKO
W identyfikacji wizualnej 2020 króluje Ecobranding – czyli oszczędność środków wyrazu twórczego, a także… farby drukarskiej. Ecobranding zaleca stosowanie niewielu kolorów i prostych fontów.
Czy wiesz, że?
Wybór „ekologicznych” bezszeryfowych fontów pozwala zmniejszyć użycie farb drukarskich nawet o 20%? Co więcej – dla miłośników ekologii, stworzono specjalny, paskowy font, który znacznie ogranicza zużycie tuszu – to Ryman Eco. Spokojnie, link do fontu i prac znajdziesz w podsumownaiu, na końcu artykułu.
Projekty rozsmakowane w teksturze – faktura na 2020 rok
W tym roku twórcy dużą wagę przywiązują do tekstury, namacalności i detalu. Wyraża się to zarówno w doborze podłoża, jak i w wykorzystaniu rozmaitych tekstur – choćby popularnego motywu marmuru („marmurable”). Coraz popularniejsze są też liquidy i graficzne odwzorowanie rozmaitych powierzchni.
Nadal doskonale ma się trend retro, wpływając także na wybór tekstur.
#Faktura obrazu i digital painting
Styl retro sięga aż do malarskich korzeni. Coraz więcej twórców nawiązuje do tradycyjnych pociągnięć pędzla. Klasyczne malarstwo odradza się tak w cyfrowym świecie, jak i w projektach drukowanych. Akwarela, farba olejna i płótno – tę tekstury są wyraźnie zaznaczone, niemal namacalne.
#Wydarcia i pomarszczenia
Pomarszczony plakat, pozorna, kontrolowana surowość – ten trend nabiera mocy. Ciekawą realizacją jest identyfikacja wizualna sieci Aioli, stworzona przez Mateusza Machalskiego.
W projekcie dużą rolę odgrywa właśnie tekstura – z pozoru niechlujna, streetowa, doskonale wpisująca się w styl komunikacji marki – „Aioli. We are not sorry”. W identyfikacji wizualnej jednym z istotniejszych KV są wydarcia i tekstura pomarszczonego papieru. Efekt?
Podsumowanie części 1.
Co myślisz o tych trendach, też czujesz, że mniej znaczy więcej? W kolejnej części pokażę Ci kolejne smakowite kąski projektowe, mam nadzieję, że będą sycące. Poniżej zebrałam dla Ciebie linki do wspomnianego fontu i prac wspomnianych twórców.
- Font Ryman Eco – https://rymaneco.co.uk
- https://www.behance.net/gallery/17800811/-Cartaz-para-a-Exposicao-O-Encontro
- https://www.behance.net/gallery/88678237/SUCCESS-ERGO-Hestia-Annual-Report
- https://dribbble.com/mattpamer
- https://www.behance.net/gallery/99058761/Elogi-del-malentes
- https://www.behance.net/gallery/99801707/Catalogo-Almacn
- https://www.behance.net/gallery/91801315/IDE8-Brand-Identity
- https://www.behance.net/gallery/86824827/B-U-B-B-L-E-S
- https://www.behance.net/gallery/98870575/Cover-Artwork-2017-2020-Vision-mixtape
- https://www.behance.net/gallery/100064501/Wrong-Makeup
- https://www.behance.net/gallery/92964947/Poster-projects-collection
- https://www.behance.net/gallery/97993113/digital-painting-JOKER
- https://www.behance.net/gallery/15173401/Wiktor-Sadowski-opracowanie-graficzne-ksiazek
- https://www.behance.net/MACHALSKI
Trzymaj się zdrowo i niech inspiracje będą z Tobą