Na Waszą prośbę jeszcze jeden tutorial dotyczący przygotowania plików z białym nadrukiem i poddrukiem. Tym razem jest to tutorial CorelDRAW.
Biały nadruk na ciemnych papierach to bardzo ciekawa alternatywa np. dla wizytówek. Jak dobrze przygotować plik z białym nadrukiem, aby spać spokojnie? Krok po kroku Wam wytłumaczę, tak aby wszystko było jasne. A ciemny niech pozostanie tylko papier na wizytówki. Zaczynamy nasz tutorial CorelDraw!
Biały nadruk dostępny jest dla następujących produktów: wizytówek, wizytówek składanych, arkuszy plano A3 oraz zaproszeń. Aby zamówić, np. wizytówki z białym nadrukiem wystarczy w selektorze wybrać odpowiedni papier.
W parametrach produktu np. wizytówek możesz wybrać zadruk jednostronny lub dwustronny. Kolor biały może być samodzielny (1/0, 1/1) lub dodatkowy (5/0, 5/5) w przypadku projektów z kolorami CMYK.
ETAP PROJEKTOWY
Utwórz
Masz dwa formaty wizytówek do wyboru (90×50 mm i 85×55 mm). W tym oknie możesz od razu określić czy Twoja wizytówka będzie jednostronna, czy dwustronna (liczba stron). ustaw na CMYK, rozdzielczość 300 dpi.W
ustaw margines strony.W tym oknie określ wielkość spadu zgodnie ze specyfikacją. Aby spad był widoczny przy projektowaniu, zaznacz okno
Po utworzeniu dokumentu pokaże się w CorelDRAW taki oto widok, oczywiście w układzie wynikającym z wybranego formatu wizytówki (w naszym przypadku jest to wizytówka pionowa). WAŻNA jest warstwa White i na tej warstwie należy umieścić wszystkie białe elementy z wizytówki.
Teraz tworzysz kolor spotowy (dodatkowy), poniższy gif pokazuje, w którym miejscu możesz to zrobić. Z menu górnego wybierz
następnie . Następne kroki, które musisz wykonać to , ustaw składowe CMYK-a (w naszym przypadku to 100% Yellow, ale może to być każdy inny dowolny kolor). Zatwierdź , następnie w polu Nazwa zmień na White, a Traktuj jako na Dodatkowy i zatwierdź .Nasza przykładowa wizytówka ma nie tylko biały nadruk, ale również biały poddruk pod zdjęciem. Biały poddruk jest bardzo ważny przy uzyskaniu większego kontrastu zdjęcia w przypadku druku na ciemnych papierach. Aby biały poddruk nie wyszedł poza zdjęcie (aby nie „świecił”) musisz zmniejszyć pole, które jest pod grafiką CMYK-ową.
Teraz zaznacz wszystkie elementy, które mają być białe, nadaj im kolor spotowy, który już został stworzony w poprzednim etapie oraz przenieś te wszystkie elementy z warstwy, na której tworzysz projekt (w naszym przypadku jest to grafika) na warstwę White. Poniższy gif obrazuje ten krok.
Wszystkim elementom z warstwy White nadajesz kolor nadrukowany (overprint). Jeżeli występują w elementach projektu obrysy (outline) to one również muszą mieć kolor nadrukowany. Odbywa się to poprzez zaznaczenie i kliknięcie prawym przyciskiem myszy opcji
.ETAP PRZYGOTOWANIA PLIKU DO DRUKU
W oknie
wybierz wzorzec PDF jako ustawienia drukarskie. Dzięki temu plik będzie w jakości do druku (300 ppi).Ważne, aby projekt był w CMYK-u i koniecznie zaznacz
Zaznacz również opcję .W tym oknie nie zmieniasz nic.
W zakładce
przy obrazach wybierz ZIP oraz zaznacz .W . Jeżeli pole będzie puste, wpisz wartość spadu 2,0 mm. Format zostanie powiększony o ustawioną wartość. Pamiętaj tylko, że wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi spadu.
zaznacz opcjęJeżeli przekazujesz plik do drukarni, nie zabezpieczaj go. Nie rozpowszechniamy go ani nie udostępniamy osobom trzecim. Szanujemy cudzą własność intelektualną.
W poniższym oknie mogą pojawić się różne uwagi. Jeżeli plik jest przygotowany poprawnie do druku to w tym oknie nie zobaczysz żadnych ostrzeżeń
Następnie otrzymasz plik PDF w takim widoku. Naszą przykładową grafikę przysłoniła warstwa koloru spotowego i tak powinno być, ponieważ ona zawsze musi być na wierzchu.
Gif z podglądem rozbarwień z poziomu PDF-a pokazuje, że nasz kolor spotowy (White) jest nadrukowany oraz widoczne są poszczególne rozbarwienia w pliku.
Zobacz również:
12 komentarzy
Dziękuje 🙂 Świetny tutorial
Proszę bardzo 😉 Pozdrawiam.
Dziękuję za tutorial. Świetna robota :). Podziwiam staranność i precyzję przygotowania tego tutorialu. Mam na myśli nie tylko jasność przekazu, ale również zrobienie animowanych gifów. Ech żeby tak sami twórcy oprogramowania robili takie tutoriale świat stałby się prostszy :). Pozdrawiam i ciekawię się co będzie następne ;-).
Witaj Jacku 🙂 dziękuje za komentarz, miło nam bardzo i cieszymy się, że materiał jest pomocny. Następne będą naklejki, ale jeżeli masz jakieś sugestie to śmiało!
Znakomity tutorial. Nauczanie poligrafii jest tyleż trudne, co i odpowiedzialne. Mogę odsyłać praktykantów do tego materiału z jednym małym ale. Papiery barwione w masie z założenia są niepowlekane i posiadają dominantę kolorystyczną. Używanie w Acrobacie do symulowania podglądu profilu Fogra dla białego papieru powlekanego bez niezbędnego komentarza może u przyszłych adeptów sztuki drukarskiej powodować zamieszanie. Ubolewam, że żaden (chyba, że się mylę) program graficzny nie dysponuje białym kolorem kryjącym. Od powstania DTP kombinuję przygotowując pliki na transparentnych i kolorowych podłożach. Zakładam protezy programom. Informacji o tym, że jest to zakładanie protezy brakuje mi w tym materiale. Jeszcze ktoś pomyśli, że dostanie wizytówkę z żółtym zdjęciem. Wyobraźnia w nieoświeconej głowie płata figle.
Witaj Bartku 🙂 dziękuję za komentarz. I spieszę z wyjaśnieniem: fogra to profil kolorów używany w drukomat.pl. Kolor dodatkowy (spotowy), wybrany przez nas jako żółty, jest kolorem podglądowym (może to być każdy inny kolor, byle był spotowy i nosił nazwę „White”). Symuluje on miejsce nałożenia białej farby. Nie ma możliwości w inny sposób zobrazowania białego koloru, jak użycie do tego celu koloru dodatkowego ze składowymi widocznymi dla ludzkiego oka. Mam nadzieję, że już teraz nikt nie pomyśli, że dostanie wizytówkę z żółtym zdjęciem 😉 Pozdrawiam!
Hej, ma pytanie, co z elementami, które są półprzezroczyste? Czy po prostu ustawiamy przezroczystość koloru dodatkowego tak samo jak zakłada projekt, czyli np. 50%?
Witaj Karolina 🙂 To wszystko zależy od tego, czy mówimy o poddruku czy nadruku koloru białego. Poddruk ma na celu „wybarwienia” ciemnego koloru podłoża i tym samym ścisłego odwzorowania nakładanych na niego innych kolorów. Nadruk w przypadku białego raczej stosuje się 100% – efekt sita.
Nadruk (sam biały – 1 kolor)
Jeśli projekt jest jednokolorowy, użyta 50% tinta będzie robiła efekt półprzezroczystości i przyjmnie w takim samym stopniu kolor podłoża.
Poddruk (CMYK + biały – 5 kolorów)
Jeśli zastosujemy w poddruku 50% tintę białego (kolor dodatkowy) to każdy nałożony kolory CMYK będzie mieszał się z kolorem podłoża.
Witaj 🙂 znalazłam sposób na rozwiązanie tej sprawy, ale dziękuję bardzo za reakcję 🙂
Pozdrawiam
Karolina – dzięki za info! Pozdrawiam 🙂
Cześć Magda.
Bardzo, bardzo dziękuję za ten tutorial.
Szukałem w necie BARDZO DŁUGO zanim znalazłem ten Twój.
Oczywiście były przeróżne tutoriale, ale ….. jak (niestety) zwykle pisane przez profesjonalistów dla profesjonalistów, czyli kompletnie niezrozumiałe dla laików, a jak wiadomo, profesjonaliści nie potrzebują tutoriala.
Od dawna jestem grafikiem komputerowym, ale …. nigdy nie miałem potrzeby korzystać z druku (oprócz dokumentów i takich tam pierdółek) , więc po prostu, zwyczajnie nie zgłębiałem jakoś szczególnie tematu druku, tym bardziej na białym pddruku, czy w ogóle druku z użyciem białego.
Okazało się, że muszę coś wydrukować na niebiałym materiale i …… zaczął się cyrk.
Twój tutorial jest nspisany w taki sposób, że chyba tylko kompletny kretyn nie zrozumiałby go za pierwszym razem i od przysłowiowego strzału zrobiłem co trzeba, czyli przygotowałem (poprawny) plik w kilka minut, tak że …… jeszcze raz OGROMNIE DZIĘKUJĘ.
Jednak jeśli to nie kłopot, to czy możesz doradzić, jakiego profilu używać w programie RIP-ującym żeby taki plik był poprawnie czytany ?
Pytam, bo (niestety znowu) nie mam o tym bladego pojęcia.
================
Sam zajmuję się modelowaniem 3D, ogólnie pojętą grafiką rastrową i przede wszystkim wektorową, przygotowywaniem ścieżek maszynowych pod frezarki, a wszystko na potrzeby wytwarzania gadżetów reklamowych z soft-PCV, więc …. mogę pomóc w tym zakresie.
Pozdrawiam serdecznie
Andrzej.
Cześć Lajosz. Bardzo dziękuję za komentarz i cieszę się, że był pomocny 🙂 Najlepiej nie dołączaj żadnego profilu w programie RIP-ującym, tak będzie najbezpieczniej 😉 Dzięki za podzielenie się wiedzą o tym, co robisz – zapisuję Twój namiar. Pozdrawiam!