Przygotowanie plików z białym nadrukiem i poddrukiem będzie łatwiejsze, gdy zapoznasz się z tym artykułem. Tutorial Illustrator podpowie, jak zrobić to bezbłędnie.
Biały nadruk na ciemnych papierach barwionych w masie to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy oczekują czegoś więcej od popularnych produktów. Choć w tym przypadku wychodzi na to, że wszystkiego będzie mniej. Zgodnie z zasadą less is more można sprawić, że np. wizytówka na ciemnym papierze z białym nadrukiem będzie efektownie reprezentować nas lub naszych Klientów. Zatem jak przygotować plik z białym nadrukiem? Krok po kroku Wam wytłumaczę, tak aby wszystko było jasne. A ciemny niech pozostanie tylko papier na wizytówki.
Biały nadruk dostępny jest dla następujących produktów: wizytówek, wizytówek składanych, arkuszy plano A3 oraz zaproszeń. Aby zamówić, np. wizytówki z białym nadrukiem wystarczy w selektorze wybrać odpowiedni papier.
W parametrach produktu np. wizytówki możesz wybrać zadruk jednostronny lub dwustronny. Kolor biały może być samodzielny (1/0, 1/1) lub dodatkowy (5/0, 5/5) w przypadku projektów z kolorami CMYK.
Etapy poprawnego przygotowania plików z białym nadrukiem lub białym poddrukiem
ETAP PROJEKTOWY
Utwórz specyfikacją przygotowania pliku do druku. Masz dwa formaty wizytówek do wyboru (90×50 mm i 85×55 mm). W tym oknie możesz od razu określić czy Twoja wizytówka będzie jednostronna, czy dwustronna (ilość obszarów roboczych).
, określ spady zgodnie z nasząPo utworzeniu dokumentu pokaże się w Illustratorze taki oto widok, oczywiście w układzie wynikającym z wybranego formatu wizytówki (w naszym przypadku jest to wizytówka pionowa). WAŻNA jest warstwa White i na tej warstwie należy umieścić wszystkie białe elementy z wizytówki.
Teraz tworzysz kolor spotowy (dodatkowy), poniższy printscrean pokazuje, w którym miejscu możesz to zrobić. Kliknij okno wyboru koloru i wybierz z rozwijanego menu
WAŻNE jest, aby biały kolor był zaznaczony jako
. Kolor biały zawsze musi być zasymulowany jakimś kolorem z CMYK-a, aby był widoczny w pliku. My wybraliśmy 100% Yellow, ale może to być każdy inny dowolny kolor.Udało się stworzyć kolor dodatkowy. Teraz zaznacz wszystkie elementy, które mają być białe, nadaj im kolor spotowy, który już został stworzony w poprzednim etapie oraz przenieś te wszystkie elementy z warstwy, na której tworzysz projekt (w naszym przypadku jest to grafika) na warstwę White.
Nasza przykładowa wizytówka ma nie tylko biały nadruk, ale również biały poddruk pod zdjęciem. Biały poddruk jest bardzo ważny przy uzyskaniu większego kontrastu zdjęcia w przypadku druku na ciemnych papierach. Aby biały poddruk nie wyszedł poza zdjęcie (aby nie „świecił”) musisz
do wewnątrz (trapping).Przesunięcie ścieżki może być np. na poziomie -0,2 mm. Przy małych elementach nie potrzebujesz większego przesunięcia.
Następnie uzyskanej ścieżce nadajesz kolor spotowy i przenosisz ją na warstwę White.
Wszystkim elementom z warstwy White nadajesz kolor nadrukowany (overprint). Jeżeli występują w elementach projektu obrysy (outline) to one również muszą mieć kolor nadrukowany.
Teraz w
możesz sprawdzić: kolor spotowy, overprint (kolor nadrukowany) i CMYK. Jeżeli widzisz to samo, co w gifie poniżej to znaczy, że Twój plik jest dobrze przygotowany. Pamiętaj: przed zapisaniem pliku do druku zamień wszystkie fonty na krzywe.ETAP PRZYGOTOWANIA PLIKU DO DRUKU
jako PDF.
W oknie
wybierz swoje predefiniowane ustawienia jako PRINT. Dzięki temu plik będzie w jakości do druku (300 ppi).W zakładce
przy obrazach wybierz ZIP.W
zaznacz opcję . Format zostanie automatycznie powiększony o ustawioną wartość. Jeśli nie udało ci się tego zrobić, możesz ustawić je ręcznie. Pamiętaj tylko, że wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi spadu.W tym oknie nie zmieniasz nic.
W tym oknie nie zmieniasz nic.
Jeżeli przekazujesz plik do drukarni, to go nie zabezpieczaj. Nie rozpowszechniamy go ani nie udostępniamy osobom trzecim. Szanujemy cudzą własność intelektualną.
W oknie
mogą pojawić się różne uwagi. Jeżeli plik jest poprawnie przygotowany do druku, to w tym oknie nie zobaczysz żadnych ostrzeżeń.Następnie otrzymasz plik PDF w takim widoku. Naszą przykładową grafikę przysłoniła warstwa koloru spotowego i tak powinno być, ponieważ ona zawsze musi być na wierzchu.
Gif z podglądem rozbarwień z poziomu PDF-a pokazuje, że nasz kolor spotowy (White) jest nadrukowany oraz widoczne są poszczególne rozbarwienia w pliku.
Zobacz również:
15 komentarzy
Przejrzyście i na temat bardzo fajnie przedstawione. Pierwszy raz widzę, aby drukarnia tak się zaangażowała w przygotowanie opisu.
Witaj na blogu i wielkie dzięki za komentarz 🙂 Naszemu zespołowi bardzo zależy na tym, co robimy. Staramy się to robić dobrze i jest nam szczerze miło, że doceniasz zaangażowanie. Pozdrawiamy!
Bo to drukarnia typu „Liga Mistrzów” tak mówię Klientom – tylko polecać!!
Paweł 🙂 mistrzowski komentarz, dzięki wielkie!
Witam,
a czy jest szansa na tutorial w CorelDRAW ? 😉
Witaj Tomek, jasne 🙂 przygotujemy.
Bardzo ładny tutorial, nawet użytkownik Corela pojął (czyli ja ;-)). Aż chyba zacznę klientom wciskać, że wizytówka na białym kartonie jest passé :D. Dziękuję.
Jacek 🙂 dzięki za komentarz. Dobrze mieć wybór, każdy znajdzie coś dla siebie, pozdrawiam!
Tutorial idealny, a w CorelDRAW też będzie?
Witaj Paweł 😉 będzie!
A jak to wygląda w programie InDesign?
Witaj Essie, przygotujemy Tutorial z InDesign, będzie opublikowany w ciągu tygodnia.
Fantastycznie!!!
Czekamy 🙂
Witaj Essie, już jest 🙂 https://www.drukomat.pl/blog/2018/04/05/tutorial-tutorial-indesign-przygotowac-plik-bialym-nadrukiem-bialym-poddrukiem/