Ulotka to – wydawałoby się – najbardziej prozaiczny i jednocześnie najpopularniejszy produkt poligraficzny. Jednak odpowiedni dobór papieru, technik i zabiegów graficznych jeszcze na etapie projektowania, potrafi uczynić z tego codziennego narzędzia reklamowego prawdziwy majstersztyk. Tym razem w artykule dzielimy się kilkoma trickami, dzięki którym dowiesz się jak skutecznie złapać uwagę odbiorcy, a przynętą będzie właśnie ulotka.
Chwytliwy projekt
Zanim przejdziemy do omawiania parametrów tego produktu z punktu widzenia poligraficznego (mam tutaj na myśli takie aspekty jak wymiary ulotki oraz formaty), zatrzymamy się na chwilę na projekcie graficznym, ponieważ to od niego tak naprawdę należy zacząć. Aby ulotka przyciągała uwagę i spełniła swoją biznesową rolę (zachęcała nowych lub obecnych klientów do zakupów) należy skupić się m. in. na takich aspektach jak:
- Układ graficzny – ten powinien być czytelny, a liczba elementów na grafice oraz ilość tekstu nie powinna przytłaczać i niepotrzebnie dociążać projektu.
- Kolory – te warto dobrać zgodnie z obowiązują paletą kolorystyczną identyfikacji wizualnej, aby już na wstępnie materiał reklamowy wywoływał skojarzenia z marką.
- Fonty (pamiętaj, nie czcionki! ;)) – nie ma sensu przesadzać ze zbyt wieloma krojami. Całość powinna być czytelna i wydawać się lekka w odbiorze. Zadbaj o kerning i odpowiednią wielkość tekstu, aby wzrok odbiorcy się nie męczył, ani z powodu zbyt drobnego druku, ani dlatego, że przerośnięty nagłówek przyćmił całą resztę.
Przystępując do projektowania dobrze mieć z tyłu głowy wyobrażenie tego, jak ulotka ma wyglądać już po wydruku – inaczej będzie wyglądał projekt graficzny przygotowany z myślą o ulotce DL, inaczej, jeśli ma to być kwadratowa ulotka dwustronna.
Formaty ulotek
Zbyt wiele możliwości potrafi przyprawić o zawrót głowy! Formaty ulotki bywają różne, a ich ostateczny wybór będzie wpływał na kształt projektu graficznego, zgodnie z tym, co już zostało opisane powyżej. W drukomat.pl do wyboru masz następujące formaty ulotek:
- Ulotki zwykłe: A3, A4, A5, A6, DL oraz kwadrat
- Ulotki składane: A3, A4, A5, A6 (pion i poziom), DL (pion i poziom) oraz kwadrat
Wybierając format ulotki skoncentruj się na przekazie oraz ilości informacji, jaka ma znaleźć się w tym materiale promocyjnym. Prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz ręcznie robioną biżuterię i chcesz dorzucić do paczki klientce kartkę z podziękowaniem oraz prezentacją 3 komplementarnych produktów, zachęcających do ponownych zakupów? Wybieraj formaty ulotek, które dodadzą projektowi elegancji (kwadrat może być tutaj dobrym rozwiązaniem). Prowadzisz pizzerię i masz sporo tekstu do umieszczenia na ulotce, ponieważ menu jest dłuższe niż makaron spaghetti? Wybierz ulotkę DL – ten format pozwala naprawdę poszaleć z ilością treści!
Działasz w e-commerce? Zajrzyj do kategorii #dorzućDOpaczki i poczytaj artykuły, w których znajdziesz wiedzę na temat efektywnego wykorzystania materiałów drukowanych w promocji swojego biznesu online.
Wymiary ulotki
Wybór formatu jest powiązany z wielkością ulotki. Ulotka typu DL będzie miała z oczywistych względów inny rozmiar niż ulotka kwadratowa. Aby nie pogubić się w gąszczu , poniżej znajduje się krótka ściąga.
Dostępne wymiary ulotek:
A6 (105 x 148 mm)
A5 (148 x 210 mm)
A4 (210 x 297 mm)
A3 (297 x 420 mm)
DL (99 x 210 mm)
Kwadrat – 3 wymiary do wyboru (120 x 120 mm, 150 x 150 mm, 200 x 200 mm)
Jakie zatem wymiary powinna mieć ulotka będzie zależało od projektu, ilości treści oraz charakteru tego produktu, wynikającego z zamysłu projektanta. Testuj ulotki o różnych rozmiarach i projektach, aby zobaczyć który wariant najlepiej trafia w potrzeby odbiorców.
Podpowiedź:
Chcesz na swoich odbiorcach zrobić jeszcze większe wrażenie? Skorzystaj z oferty ulotek personalizowanych, które umożliwiają dotarcie do nabywcy z indywidualnym komunikatem, pomagają budować pozytywne relacje na styku marka – klient i zwiększają szansę na to, że osoba kupująca zostanie z marką na dłużej.
O boże, a jakie podłoże?
W slangu poligraficznym podłoże to po prostu papier, na jakim się drukuje. Wybór odpowiedniego podłoża to równie ważny aspekt do wzięcia pod uwagę jak te, które już zostały wymienione, ponieważ będzie rzutować na ostateczny efekt wydruku. Reprezentujesz markę premium i chcesz, aby drukowane materiały promocyjne oddawały jej charakter? Wybieraj papiery o wyższej gramaturze. W wartościach twojej marki ekologia zajmuje czołowe miejsce? Dobrym wyborem będzie papier Kraftliner.
W ofercie drukomat.pl do dyspozycji masz:
– papier offsetowy (90 g, 120 g, 150 g, 240 g)
– papier kredowy mat (130 g, 170 g, 250 g)
– papier kredowy połysk (130 g, 170 g, 250 g)
– Kraftliner (170 g, 250 g)
Dowiedz się więcej o dostępnych rodzajach papieru. ⬇
Tylko kilka kroków dzieli cię od zaprojektowania i wykonania ulotki idealnej. To prostsze niż myślisz kiedy wiesz jak!
Daj nam znać czy ten artykuł okazał się pomocny, a jeśli masz pytania lub szukasz czegoś niestandardowego, nie wahaj się do nas napisać.