Ecommerce rośnie w siłę. Potwierdzają to statystyki, trendy, zachowania konsumentów i dynamicznie rosnąca liczba sklepów internetowych. Jak wykorzystać ten moment i rozkręcić sprzedaż online? I drugie pytanie, równie ważne – w jaki sposób skutecznie połączyć wirtualny wymiar prowadzenia biznesu z tym bardziej namacalnym, który oferuje świat druku?
Liczby nie kłamią
Rynek sprzedaży internetowej ekspanduje, a sytuacja globalna tylko temu sprzyja. Widać to na przykładach nie tylko Polski, ale i całego świata. Ograniczenia w przemieszczaniu się czy prowadzeniu biznesu stacjonarnego, wynikające z restrykcji epidemicznych oraz postępująca od lat digitalizacja społeczeństw, wpływają na zjawisko transformacji nawyków konsumenckich z tradycyjnych kanałów sprzedaży w kierunku świata cyfrowego.
Patrząc na wartość rynku, e-commerce w Polsce przebił już 100 mld zł, a to zapewne nie koniec. Estymuje się, że dynamika wzrostu utrzyma się jeszcze przynajmniej przez ten rok. Widać też ogromne zmiany w podejściu firm do e-commerce. Nie jest to już dodatkowy kanał sprzedaży ale kluczowa część biznesu. Na e-commerce otwierają się mali i duzi przedsiębiorcy. Powstało prawie 12 000 e-sklepów, ale też na kanał cyfrowy przychylniej spojrzeli duzi producenci.
Raport “Co (u)gryzie ecommerce 2021, Mobile Institute i Izba Gospodarki Elektronicznej (link do raportu poniżej)
Jak ma się do tego papier?
Można by pomyśleć, że druk stoi w kontrze do świata cyfrowego, a przez niektórych postrzegany jest nawet jako relikt przeszłości. Okazuje się jednak, że papier jeszcze długo nie będzie miał konkurencji na stałe zagrażającej jego roli w działaniach marketingowych. Dlaczego? Ponieważ jest doskonałym nośnikiem emocji, co pokazuje doświadczenie użytkowników, którzy kiedykolwiek mieli styczność z reklamą w formie drukowanej oraz przeprowadzone badania, między innymi przez agencję Millward Brown (The Print Campaign Analysis Prepared for MPA by Millward Brown), a także kanadyjską pocztę.
Materiały marketingowe w wersji papierowej są lepiej przyjmowane niż reklamy cyfrowe. Fizyczne media drukowane silniej oddziałują na mózg, pozostawiają głębszy ślad podobny do tego, jaki powstaje w wyniku bezpośredniego kontaktu z produktem.
Wykorzystywanie drukowanych materiałów reklamowych to wciąż skuteczny sposób na wyróżnienie się i wygranie walki o uwagę klienta. Konsumenci chcą mieć coś trwałego, namacalnego. Zaangażowanie wielu zmysłów w interakcji z czymś fizycznym sprawia, że działania marketingowe są skuteczniejsze, a przekaz zostaje z odbiorcą komunikacji na dłużej.
Jak to wykorzystać w działaniach promocyjnych swojej marki?
Postaw na komunikację dostosowaną do grupy docelowej i przenieś ją na papier. Jeśli wśród twoich klientów większość to osoby w wieku 18-25 nie sil się na oficjalny ton, a raczej pokaż, że ty i twoi odbiorcy mówicie tym samym językiem.
Grunt to dobra historia!
Opowiedz taką, którą odbiorcy będą chcieli zabrać ze sobą i podzielić – z rodziną, znajomymi, kolegami z pracy. Materiały drukowane – np. katalog – pomogą ci tę opowieść wynieść poza świat cyfrowy.
MARKETING NIE DOTYCZY JUŻ RZECZY, KTÓRE ROBISZ, ALE HISTORII, KTÓRE OPOWIADASZ.
Te znamienne słowa wypowiedział guru marketingu, Seth Godin. Dobra historia to gwarancja sukcesu – wciąga, zostaje w głowie i rozpala emocje, a to one właśnie determinują lepsze zapamiętywanie.
Unboxing to część tej historii
Niech moment odpakowywania paczki stanie się częścią twojej opowieści i swego rodzaju wstępem do tego, co czeka odbiorcę po otwarciu przesyłki. Powoli skaluj napięcie, proponując konkretne akcje, które twój klient może wykonać. Zaktywizuj go do dalszego działania, nakłoń do podzielenia się tym, co dostał. Zaoferuj nowe produkty jako elementy uzupełniające do zrealizowanego już zamówienia lub takie, na których sprzedaży tobie zależy. Pamiętaj, że cały czas jesteś w chwili, gdy twój klient rozpakowuje paczkę od ciebie, a to jak odbiorca oceni ten moment będzie rzutowało na ocenę całego doświadczenia zakupowego.
Co jeszcze możesz zrobić?
Postaw na indywidualny przekaz! Pokaż, że zależy ci na wszystkich, ale każdego z osobna traktujesz jak dobrego znajomego. Pomoże ci w tym personalizacja, która pozwala wejść w interakcję z odbiorcą i sprawia, że skojarzenie z marką wywołuje pozytywne emocje. Możliwość zwrócenia się do odbiorcy po imieniu, nadanie indywidualnego kodu rabatowego czy złożenie urodzinowych życzeń – to jedne z najbardziej obrazowych i popularnych przykładów personalizacji. Pomysłów na uczynienie komunikacji bardziej osobistą jest oczywiście dużo więcej!
Więcej produktów personalizowanych znajdziesz tutaj:
Packvertising czyli rola opakowania w działaniach marketingowych
Wygląd opakowania determinuje decyzję o zakupie, a w przypadku działań w obszarze ecommerce, ma znaczenie również na etapie rozpakowywania zamówienia.
Opakowanie jest często pierwszym i ostatnim punktem styku z konsumentami, a zatem stanowi podstawową część marketingu mix. W okresie charakteryzującym się recesją i sporym rozdrobnieniem rynku, rola opakowania nabiera jeszcze bardziej fundamentalnego znaczenia.
(Packvertising: packaging as an advertising lever, blog Packly)
Więcej na temat roli opakowania w ecommerce pisaliśmy tutaj.👇 Zachęcamy cię do zapoznania się również z tym artykułem.
Krótkie podsumowanie
Wiesz już, że mariaż świata cyfrowego z fizycznym jest nie tylko możliwy, ale i niezbędny. Zadbaj o swojego klienta na każdym etapie ścieżki zakupowej i z pomocą materiałów drukowanych spraw, że zapamięta zakupy u Ciebie na długo, ale też wróci, powodowany pozytywnymi wrażeniami.
Źródła:
Dostęp do raportu Co (u)gryzie ecommerce 2021: https://mobileinstitute.eu/ecommerce#request-pub
Raport Digital 2021, Hootsuite: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report
Packvertising: packaging as an advertising lever: https://blog.pack.ly/en/packvertising-packaging-as-an-advertising-lever/