Ostatnio na naszym blogu pojawił się przegląd inspirujących przykładów w branży opakowaniowej (ten artykuł znajdziesz tutaj), a tekst stał się rodzajem wprowadzenia do nowej kategorii produktowej w naszym serwisie (premiera już niedługo!). Dziś kontynuujemy temat, idąc o krok dalej i pochylając się nad zagadnieniem istoty opakowania w handlu, przyglądając się jego roli szczególnie w e-commerce. Dlaczego skupiamy się na onlinie? Dowiesz się tego już po przeczytaniu kolejnego akapitu. Później będzie tylko ciekawiej!
📦 Coraz chętniej kupujemy online
Liczba użytkowników internetu, dokonujących transakcji online rośnie. Sytuacja związana z COVID-19 dodatkowo wzmocniła ten trend i wszystko wskazuje na to, że ten model dokonywania zakupów będzie się umacniał. Statystyki mówią same za siebie, wystarczy spojrzeć na światowe dane z czerwca 2020 – w przebadanej grupie internautów w wieku 16-64, 81% osób poszukiwało w sieci produktów w celu dokonania zakupu, a 74% zakupiło co najmniej jedną rzecz w sklepie internetowym. Te wyniki pozwalają domniemywać, że e-commerce wchodzi właśnie w „złotą erę” i jest to dobry czas, by pomyśleć o sklepie online (jeśli jeszcze go nie masz) lub rozwoju w tym obszarze, uwzględniając proces zakupowy, ofertę produktową, logistykę i oczywiście opakowanie.
👉 Więcej danych w raporcie: https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-july-global-statshot-report-july-2020-v01.
📦 Sprzedaż online – szanse i wyzwania
Kupowanie online różni się od nabywania towarów stacjonarnie. Pewnym elementów brakuje (możliwość chwycenia produktu z półki, dotknięcia, zwizualizowania gabarytów), ale są też takie, które będą właściwe tylko tej formie nabywania towarów. Przykładem są opakowania transportowe – z pozoru nic szczególnego, ot pudełko, zabezpieczające towar w transporcie. Ale czy na pewno? Takie postrzeganie opakowania się zmienia, a właściciele marek coraz częściej wykorzystują je jako nośnik identyfikacji wizualnej, dodatkowe miejsce do komunikowania wartości marki, a także nieoczywisty materiał reklamowy.
💡 Doświadczenie użytkownika podczas rozpakowywania paczki powinno obfitować w emocje. Opakuj je z należytą starannością.
📦 Dobry pomysł to połowa sukcesu
Zamówienie powinno przyciągać uwagę i robić świetne wrażenie już na etapie odpakowywania przesyłki. Wizerunek marki umieszczony na pudełku fasonowym, ciekawy nadruk, stanowiący przedsmak tego, co jest w środku lub motto albo personalizowane przesłanie, nadrukowane fontem, przypominającym odręczne pismo – to najpopularniejsze pomysły, choć lista różnych zastosowań jest dużo dłuższa.
📦 Dobre praktyki, podpatrzone u najlepszych!
Klienci doceniają zakupy w sklepach, które oprócz standardowego zamówienia, potrafią zrobić ukłon w stronę nabywcy, dorzucając drobny gratis w postaci naklejki lub personalizowanej ulotki z rabatem na kolejne zakupy. Klienci, którzy otrzymują nawet symboliczny podarunek albo po prostu miły drobiazg, którego nie spodziewali się w paczce, wyżej oceniają doświadczenie zakupowe.
Zobacz jak można podkręcić przesyłkę:
Ciekawostka:
W drukomat uruchomiliśmy akcję #dorzućDOpaczki, w której pokazujemy jak można efektywnie wykorzystać produkty z oferty drukomat.pl w e-commerce. Zobacz jak rozwiązania prezentują się na wizualizacjach specjalnie zaprojektowanych do tego celu marek.
📦 Drugie życie opakowania
Dobrze, żeby projekt opakowania zakładał wielokrotne wykorzystanie. Drugie życie pudełka to rodzaj nagrody dla marki – w końcu będzie ona towarzyszyć właścicielowi za każdym razem, kiedy to opakowanie będzie w użyciu. Wybierz trwały surowiec, który zwiększy żywotność opakowania – doskonale sprawdzi się karton o większej gramaturze oraz uszlachetnienia, np. folia UV czy lakierowanie.
Ciekawostka:
Świetnym przykładem firmy, która w 100% wykorzystuje potencjał opakowania jest poznański e-commerce Chocolissimo, słynący z wyszukanych pudełek oraz wyśmienitych czekoladek.
📦 Umiar sprawdza się zawsze!
Zapewnij fajerwerki, ale nie takie, które będą grozić pożarem! Zbalansuj liczbę dodatków, zapewniając spójność i taką dawkę emocji, aby cieszyć, ale jednocześnie nie odciągać uwagi od centralnego elementu, jakim jest zamówiony produkt. Spójrz na przykłady – tutaj harmonię widać gołym okiem, a opakowanie stanowi preludium (najlepsze ma się wydarzyć dopiero za chwilę!).
Jak widać opakowanie nie musi tylko chronić przesyłki. Istnieje cały szereg innych ról, o których nie warto zapominać – przyciąga wzrok, wywołuje dreszcz ekscytacji przed unboxingiem, rozbudza pozytywne emocje, angażuje zmysły i przywołuje miłe skojarzenia nawet wtedy, kiedy od zakupu upłynęło już trochę czasu.
Zobacz również:
👉 E-book Rozpal swój e-commerce
Ta publikacja pomoże osiągnąć Ci niesamowite rzeczy. Uczy jak wykorzystywać efektywnie materiały drukowane. Łączyć świat online z tym bardziej realnym, opowiedzianym za pomocą papieru i druku. Jest napakowany inspiracjami oraz konkretnymi rozwiązaniami. Każdy, kto poważnie myśli o sprzedaży w sieci, znajdzie coś dla siebie. Premiera nowych produktów w ofercie drukomat.pl już niedługo. Aktualne propozycje produktowe sprawdzisz tutaj.