Kampania wyborcza wymaga dużych nakładów wydruków. Jednak co zrobić z ulotkami, banerami i pozostałymi materiałami informacyjnymi, które przestają być aktualne po wyborach? Dzielimy się pomysłami na to jak zagospodarować wydruki wyborcze zgodnie z ekologicznym podejściem zero waste.
Drugie życie banerów wyborczych
Ze wszystkich wydruków wyborczych banery — zwłaszcza te drukowane w technologii twardego solwentu i na syntetycznych podłożach są najbardziej inwazyjne dla środowiska. Banery charakteryzuje trwałość i odporność na czynniki atmosferyczne, a ich żywotność zwykle jest sporo dłuższa niż sam czas trwania kampanii. Dlatego kiedy polityczna agitacja dobiega końca, baner, mimo że już nieaktualny, nadal może zostać wykorzystany w pożytecznych działaniach innych niż te o charakterze informacyjnym.
Banery wykorzystane do ocieplenia bud i klatek w schroniskach dla zwierząt
Zużyte banery da się zagospodarować mądrze i z pożytkiem dla innych. Jednym z pomysłów jest wykorzystanie ich w roli ocieplenia bud i klatek w schroniskach dla zwierząt. Aktualnie co najmniej jeden z polityków deklaruje podobne przeznaczenie własnych banerów wyborczych, co dało mu ogólnokrajowy rozgłos. Takie rozwiązanie niesie wiele korzyści:
• wizerunkowe dla osoby drukującej banery — zwłaszcza jeśli jej program polityczny zawiera postulaty proekologiczne i inicjatywy oparte na zrównoważonym rozwoju,
• środowiskowe — mniej trudno rozkładających się odpadów na wysypiskach i działanie w myśl zasad gospodarki o obiegu zamkniętym,
• wspierające inicjatywy lokalne lub regionalne — na przykład organizacje dbające o dobro zwierząt.
Banery przerobione na przedmioty codziennego użytku
Drugim ciekawym sposobem na nadanie banerom wyborczym drugiego życia jest przekształcenie ich w zupełnie inny produkt, na przykład torbę. Wejście we współpracę z lokalną marką modową lub firmą krawiecką, która mogłaby uszyć torby z banerów to jeden z bardziej kreatywnych pomysłów na ponowne wykorzystanie wytrzymałej siatki banerowej. Torby z banerów można następnie wystawić na charytatywnych aukcjach i wspierać w ten sposób inicjatywy społeczne.
💡 Ciekawostka
Podobną strategię można wykorzystać w przypadku flag, choć trwałość takich toreb będzie mniejsza niż w przypadku siatki banerowej.
Przeczytaj również ↓
Współpraca ze szkołami i organizacjami pożytku publicznego
Ulotki i broszury wyborcze mogą pracować na wizerunek jeszcze długo po zakończeniu kampanii. Zamiast je wyrzucać, można przekazać je szkołom, organizacjom społecznym lub bibliotekom. Materiały spełnią rolę edukacyjną albo zostaną wykorzystane podczas zajęć plastycznych (np. nauki robienia kolażu).
Zakładka zaprojektowana w ulotce
Interesującym i niekonwencjonalnym pomysłem na zwiększenie zainteresowania ulotkami wyborczymi jest zaprojektowanie ich tak, aby miały jakąś wartość dodaną. Jeśli to zwykła ulotka A5 zadrukowana obustronnie, na jednej z jej krawędzi można umieścić wzór zakładki do książki do wycięcia po wyborach. W ten sposób mniej papieru trafi do odpadów, a zakładka, na przykład z hasłem wyborczym i wizerunkiem kandydata lub kandydatki spełni funkcję zarówno informacyjną jak i praktyczną.
Wydruki wyborcze w świecie sztuki
Nadwyżki wydruków wyborczych znajdą swoje miejsce również w świecie kultury i sztuki. Banery, flagi i plakaty mogą stanowić bazę do stworzenia oryginalnych dzieł sztuki lub elementów wystroju wnętrz. Tego typu współpracę można nagłośnić w mediach społecznościowych, a powstałe dzieła przekazać na cele charytatywne.
Recykling wydruków wyborczych
Mniejsze wydruki wyborcze, takie jak ulotki, broszury i wizytówki mogą trafić bezpośrednio do niebieskiego pojemnika na odpady, ale można je również przekazać lokalnym firmom, zajmującym się przetwarzaniem odpadów papierowych oraz skupom makulatury. Papier to surowiec nadający się do recyklingu, więc przekazanie zbędnych wydruków bezpośrednio podmiotom wyspecjalizowanym w przetwarzaniu papieru, skróci ścieżkę ponownego wykorzystania surowca.
W tym artykule piszemy o tym, jak utylizować drukowane odpady ↓
Wydruki wyborcze po wyborach mogą znaleźć wiele pożytecznych zastosowań zgodnych z ekologiczną polityką niemarnowania. A kiedy przykład idzie z góry, łatwiej kształtować postawy obywatelskie mające na względzie dobro środowiska.